Wydłużono także okres tzw. fakultatywnego umorzenia długów z okresem zawieszenia na 5 lat. Jeżeli w ciągu 5 lat od umorzenia długów przez sąd, sytuacja finansowa dłużnika poprawi się w sposób istotny lub nabędzie on coś wartościowego do swojego majątku, sąd na wniosek dłużnika lub wierzyciela przywróci umorzone długi i nakaże spłatę długów wobec wierzycieli. Sąd uchyli także postanowienie o warunkowym umorzeniu długów po upływie 5, jeżeli przed upływem tego terminu wpłynie wniosek upadłego lub wierzycieli o ustalenie planu spłat. Przepisy dają więc możliwość zaistnienia absurdalnej sytuacji, w której po umorzeniu długów i upływie 5 letniego okresu zawieszenia, na skutek wniosku wierzycieli o ustalenie planu spłat złożonego przed upływem 5 letniego okresu zawieszenia, sąd uzna, że ustała niezdolność upadłego do dokonywania jakichkolwiek spłat w ramach planu spłat, co będzie skutkowało postanowieniem sądu o uchyleniu postanowienia o warunkowym umorzeniu zobowiązań upadłego i ustaleniu planu spłat wierzycieli na kolejne 3 do 7 lat (w zależności od tego czy sąd uzna że upadły czy upadły doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa). W związku z powyższym dłużnik w najgorszej dla niego konfiguracji będzie pozostawał w stanie upadłości konsumenckiej przez 12 lat bez pewności uzyskania oddłużenia.
Wymiar sprawiedliwości nie jest przygotowany na falę upadłości konsumenckich, która nadejdzie. Podawane informacje na temat korzyści jakie niosą ze sobą nowe przepisy o upadłości konsumenckiej nie informują o ograniczeniach jakim dłużnicy mogą być poddani przez kolejne 12 lat po złożeniu wniosku. Ta sytuacja ukazuje realny problem, z którym na co dzień borykają się konsumenci, a mianowicie brak instytucji, które pomagałby w sporządzaniu wniosku, świadczyły doradztwo w zakresie upadłości konsumenckiej oraz realizacji planu spłat i podejmowania działań prewencyjnych edukujących konsumentów w celu uniknięcia upadłości. Istniejące punkty bezpłatnej informacji prawnej ani rzecznicy praw konsumenta nie są przygotowane do takiego kompleksowego doradzania. Tworząc takie ośrodki doradztwo można by w tym zakresie czerpać z doświadczeń innych krajów np.: Austria, Niemcy gdzie od lat funkcjonują "Schuldenberatungsstellen" Tam możliwa jest konsultacja prawna, ekonomiczna i psychologiczna. Ośrodki te prowadziły by działalność tylko w zakresie postępowań upadłościowych dotyczących osób fizycznych.