Jaki powinien być czas trwania kontroli celno-skarbowej w związku z funkcjonującą od 1 marca Krajową Administracją Skarbową i nowymi przepisami? – pyta czytelnik.
Zgodnie z przepisami nowej ustawy o KAS, kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej wszczęcia. Oznacza to, że kontrola powinna być skończona w pierwszym możliwym terminie, przy czym nie może trwać dłużej niż trzy miesiące.
Wprowadzenie tego przepisu (art. 63 ust. 1 ustawy o KAS) uzasadniono tym, że kontrola celno-skarbowa nakierowana będzie na wykrywanie i zwalczanie nieprawidłowości na wielką skalę, o wysokim stopniu złożoności. Dlatego podstawowy termin na zakończenie tej kontroli wskazany w przepisach ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) powinien być w tym przypadku dłuższy.
Przepisy skonstruowane są jednak w taki sposób, że kontrola może trwać znacznie dłużej niż trzy miesiące. Zgodnie bowiem z art. 63 ust. 2 ustawy o KAS, o każdym przypadku niezakończenia kontroli celno-skarbowej we właściwym terminie zawiadamia się pisemnie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli celno-skarbowej i wskazując nowy termin jej zakończenia. W praktyce więc kontrola, po zachowaniu obowiązku pisemnego zawiadomienia, może trwać przez długi okres.
W przypadku przekroczenia terminu kontroli, zarówno trzymiesięcznego, jak i wynikającego z pisemnego zawiadomienia, istnieje możliwość wystąpienia z ponagleniem na niezałatwienie sprawy podatkowej w terminie (art. 141 o.p. w zw. z art. 94 ustawy o KAS). Konsekwencją niezakończenia kontroli w terminie jest wyłączenie dokumentów, które zostały zgromadzone po upływie terminów, z materiału dowodowego w kontroli celno-skarbowej, postępowaniu podatkowym, postępowaniu celnym lub postępowaniu karnym skarbowym. Nie dotyczy to sytuacji, gdy został wskazany nowy termin zakończenia kontroli.