Kontrola w firmie: odliczenie strat a przechowywanie ksiąg

Przedsiębiorcy mają na odliczenie straty pięć lat, ale skarbówka chce, aby przez jedenaście przechowywali księgi.

Aktualizacja: 03.04.2017 08:25 Publikacja: 03.04.2017 07:55

Kontrola w firmie: odliczenie strat a przechowywanie ksiąg

Foto: 123RF

Prowadzący działalność gospodarczą, który w poprzednich latach miał stratę, czyli więcej kosztów niż przychodów, może odliczyć ją w bieżącym zeznaniu. Dotyczy to zarówno rozliczających się według skali, jak i płacących podatek liniowy.

Na rozliczenie straty z poprzednich zeznań mamy pięć lat. W deklaracji za 2016 r. możemy więc odliczyć część straty z 2011 r. Wcześniejsza już przepadła.

– Po pięciu latach nie możemy jednak wyrzucić firmowych dokumentów. Fiskus twierdzi bowiem, że przedsiębiorcy odliczający stratę muszą aż prawie 11 lat przechowywać księgi za rok, w którym ją wykazali – mówi Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy, menedżer w Grant Thornton.

Fiskus rygorystycznie

Tak wynika przykładowo z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie. Firma zapytała fiskusa, jak długo musi przechowywać księgi, w których wykazała stratę. Argumentowała, że niecałe sześć lat. Powołała się na korzystne orzeczenia sądowe. Nic to nie dało. Warszawska Izba Skarbowa uznała, że firma powinna przechowywać księgi prawie 11 lat (interpretacja nr IPPB6/4510-295/16-2/SO).

– Faktycznie, w wielu wyrokach sądy stawały w tej sprawie po stronie przedsiębiorców – mówi Arkadiusz Łagowski. Przypomina uchwałę (sygn. II FPS 4/13) oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 513/13). – Niektóre orzeczenia są jednak niekorzystne dla przedsiębiorców. Ci więc, którzy nie chcą ryzykować sporu z fiskusem, powinni dłużej przechowywać księgi za rok, w którym wykazali stratę – dodaje.

Przy rozliczaniu straty przedsiębiorca może przyjąć dowolne proporcje, byleby w jednym roku nie odliczył więcej niż połowy. Jeśli starczy mu dochodu, może stratę rozliczyć w całości przez dwa lata. W jednym roku może też wykazać straty z kilku lat. Oczywiście wpisana do deklaracji rocznej kwota nie może przekroczyć bieżącego dochodu.

Jeśli strata wyszła w rozliczeniu za 2016 r., wpisujemy ją do zeznania. Rozliczymy ją w następnych pięciu latach (można to też zrobić przy wyliczaniu miesięcznych bądź kwartalnych zaliczek na PIT).

Podobne zasady obowiązują osoby zarabiające na najmie (opodatkowane na podstawie ustawy o PIT), a także na giełdzie. Muszą jednak pamiętać, że strata może pomniejszać dochody tylko z tego samego źródła. Nie wolno więc dochodów z najmu rozliczanego poza działalnością gospodarczą pomniejszyć o stratę z firmy.

Zmiana na ryczałt

Jak informuje Ministerstwo Finansów w broszurze na swojej stronie internetowej, przedsiębiorca bądź zarabiający na najmie prywatnym, który zmienił formę opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt, ma możliwość odliczenia poniesionej straty od przychodu uzyskanego z tego samego źródła opodatkowanego ryczałtem. ©?

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl

W jednym roku odpisujemy pół straty

Przedsiębiorca może odliczać stratę w dowolnych proporcjach, z zastrzeżeniem, że w jednym roku maksymalnie połowę.

-Przykład 1:

Przedsiębiorca w zeznaniu za 2015 r. wykazał stratę z działalności gospodarczej w wysokości 9000 zł. Dochód za 2016 r. może obniżyć maksymalnie o jej połowę, tj. 4500 zł. Drugą część straty może wykorzystać w następnym roku.

-Przykład 2:

Przedsiębiorca w zeznaniu za 2013 r. wykazał 10 000 zł straty. Od dochodu za 2014 r. odliczył połowę (5000 zł). W 2015 r. znowu poniósł stratę, tym razem 15 000 zł. W rozliczeniu za 2016 r. może odliczyć połowę straty z 2013 r. (5000 zł) i połowę straty z 2015 r. (7500 zł). W latach 2017–2020 może rozliczyć pozostałą część straty z 2015 r. (7500 zł).

Prowadzący działalność gospodarczą, który w poprzednich latach miał stratę, czyli więcej kosztów niż przychodów, może odliczyć ją w bieżącym zeznaniu. Dotyczy to zarówno rozliczających się według skali, jak i płacących podatek liniowy.

Na rozliczenie straty z poprzednich zeznań mamy pięć lat. W deklaracji za 2016 r. możemy więc odliczyć część straty z 2011 r. Wcześniejsza już przepadła.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara