Taką inwestycją miała być produkcja drewnopodobnych płyt wiórowych. Spółka-inwestor przewidywała, że po wybudowaniu nowego zakładu stanie się głównym dostawcą dla polskich producentów mebli, dla branży stolarskiej oraz na eksport. Stworzy także znaczący rynek zbytu drewna dla Lasów Państwowych. Uzyskała nieostateczną decyzję środowiskową, ale postępowanie o wydanie ostatecznego pozwolenia przewlekało się, przekraczając sześciomiesięczny ustawowy termin. Tymczasem spółka zatrudniła już pracowników, zawarła kontrakty z dostawcami mediów, surowców i odbiorcami płyt.
Starosta olsztyński nie tylko udzielił spółce pozwolenia na uruchomienie nowej inwestycji, ale nadał mu rygor natychmiastowej wykonalności. W opinii starosty było to uzasadnione wyjątkowo ważnym interesem społecznym i gospodarczym.
Zgodnie z art. 108 § 1 i 2 k.p.a. decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne m.in. ze względu na interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
Starosta powołał się na ważny interes społeczny, ale jego postanowienie zakwestionował prokurator regionalny oraz stowarzyszenie ekologiczne. W ich opinii przedstawionej w zażaleniu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie starosta błędnie uznał, że zachodzą przesłanki do nadania decyzji o pozwoleniu rygoru natychmiastowej wykonalności. Nie rozważył natomiast interesu publicznego, jakim jest ochrona środowiska.
Kolegium podpisało się jednak pod stanowiskiem starosty. Zwróciło uwagę, że w interesie społecznym leży rozwój branży meblarskiej, którą należy uznać za znaczącą gałąź przemysłu, skupiającą wielu przedsiębiorców oraz dającą zatrudnienie znacznej liczbie osób. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności nie spowoduje zresztą, że zakład będzie działał poza kontrolą. Muszą zostać dotrzymane wszelkie wymagania nałożone na spółkę.