Tak uznała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 7 grudnia 2015 r., KIO 2554/15; KIO 2561/15.
Zamawiający, działając na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.), prowadził w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na świadczenie usług utrzymania w czystości wagonów osobowych, lokomotyw i zespołów trakcyjnych. Postępowanie podzielono na pięć części. W zakresie części nr 4 zamawiający dokonał wyboru oferty wykonawcy Y. Od tej decyzji wykonawca X wniósł odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), zarzucając zamawiającemu m.in. naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 p.z.p. wobec nieodrzucenia oferty wykonawcy Y, pomimo że zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz art. 90 ust. 1 p.z.p. poprzez niewezwanie wykonawcy Y do złożenia wyjaśnień w związku z podejrzeniem rażąco niskiej ceny oferty. X podniósł m.in., że dokonując oceny oferty wykonawcy Y, zamawiający powinien dokonać analizy postępowania prowadzonego przez siebie kilka miesięcy wcześniej dotyczącego świadczenia usług utrzymania czystości zespołów trakcyjnych ED250. Postępowanie to było zakresowo węższe od obecnego postępowania, lecz z uwagi na daleko idące analogie należy dokonać porównania cen oferowanych przez Y w tym wcześniejszym postępowaniu z cenami zaoferowanymi obecnie. Z porównania tego, zdaniem X, wynika, że wykonawca Y w poprzednim postępowaniu wycenił swoje usługi w mniejszym zakresie przedmiotowym o ponad 30 proc. drożej w stosunku do obecnego postępowania. Złożenie oferty o ponad 30 proc. niższej przy rozszerzonym zakresie przedmiotowym świadczy ewidentnie, że oferta Y złożona w niniejszym postępowaniu zawiera rażąco niską cenę.
KIO nie znalazła podstaw do uwzględnienia odwołania. Wskazała m.in., że przy ocenie, czy cena zaoferowana przez Y jest rażąco niska, nie może być brana pod uwagę cena zaoferowana przez niego w innym postępowaniu. Cenę oferty należy odnieść do przedmiotu zamówienia, którego dotyczy konkretne postępowanie. Porównanie ceny oferty Y z szacunkową wartością przedmiotu zamówienia dla części nr 4 wskazuje, że cena netto oferty tego wykonawcy jest o 1,35 proc., a cena brutto o 19 proc. niższa od szacunkowej wartości zamówienia. Cena ta jest również niższa o ok. 14 proc. od średniej arytmetycznej wszystkich ofert złożonych w tym postępowaniu. Wartość ta nie jest więc wartością, która w myśl art. 90 ust. 1 p.z.p. podlega obligatoryjnemu badaniu. KIO zwróciła ponadto uwagę, że cena rażąco niska to cena za całość przedmiotu zamówienia. Nie może być więc powodem odrzucenia oferty cena za jakiś element świadczenia, możliwe jest bowiem, że pomimo zaniżenia jakiejś pozycji wykonawca zawyży wycenę innych pozycji i cena za całość zamówienia będzie ceną umożliwiającą realne i należyte wykonanie zamówienia. Tymczasem zamawiający X kwestionował cenę zaproponowaną przez zamawiającego Y, odnosząc ją do ceny zaoferowanej przez niego we wcześniejszym postępowaniu obejmującym swoim zakresem przedmiotowym jedynie część przedmiotu obecnego postępowania.
—Jagna Kowalczyk-Fudali
Komentarz eksperta
Jagna Kowalczyk-Fudali, radca prawny w krakowskim biurze Rödl & Partner