Jak przypomina Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, działanie to ma celu poprawę przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem dotyczy ok. 2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1 proc. wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.
Czytaj też: Znaczenie wpisu do CEIDG
Przedsiębiorcom zarejestrowanym w CEIDG, którzy mają więcej niż jeden aktywny lub zawieszony wpis, ministerstwo dwukrotnie wysłało pocztą pisma w tej sprawie. Prosiło o skorygowanie wpisów i jednocześnie uprzedziło, że w razie braku reakcji, z CEIDG wykreślone zostaną zdublowane wpisy, które nie zawierają danych wymienionych w art. 5 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 – 6 ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Chodzi m.in. o numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Co ważne, jeśli w obu wpisach przedsiębiorcy brakuje tych danych, konsekwencją może być wykreślenie z CEIDG wszystkich jego wpisów (przedsiębiorca zniknie z CEIDG).
Wielokrotność wpisów jednego przedsiębiorcy w CEIDG to zjawisko nieprawidłowe. Negatywnie wpływa na przejrzystość obrotu gospodarczego i może generować nieoczekiwane problemy, zwłaszcza przy zawieraniu umów z kontrahentami, którzy mogą mieć kłopot z ustaleniem właściwego wpisu. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w których dane we wpisach nie pokrywają się, np. podane są różne adresy czy kody PKD działalności.
MPiT zachęca przedsiębiorców do uporządkowania swoich wpisów w ewidencji. Można to zrobić w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terytorium kraju.