Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował dokument przedstawiający sytuacje, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w dokumenty zawierające istotne dla niego informacje oraz określający warunki, jakie musi spełnić taki wniosek.
Zgodnie z prawem, strony postępowania mają dostęp do akt spraw prowadzonych przez urząd antymonopolowy. A może chodzić o sprawy, w których uczestniczy nawet kilku przedsiębiorców. Mogą one wynikać z postępowań w sprawach związanych z naruszeniem uczciwej konkurencji, np. zawierania nielegalnych porozumień albo naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Jednak prawo dostępu nie ma charakteru bezwzględnego. Warto o tym pamiętać, gdy firmie przyjdzie przekazać urzędowi dokumenty opisujące jej działalność. Ustawa antymonopolowa przewiduje bowiem możliwość ograniczenia stronie prawa wglądu do informacji o szczególnym charakterze, np. stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Dostrzegając tę możliwość, UOKiK opracował instrukcje dotyczące sposobu składania wniosków o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach w sprawach: praktyk ograniczających konkurencję, naruszających zbiorowe interesy konsumenckie, o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone oraz nakładania kar pieniężnych. Dokument, dostępny na stronie internetowej urzędu, uwzględnia orzecznictwo sądowe i został przygotowany z myślą o przedsiębiorcach, aby ułatwić im składanie wniosków oraz usprawnić i skrócić czas prowadzonych postępowań. Wskazuje materialne i formalne wymogi, jakie musi spełnić przedsiębiorca przedkładając wniosek.
Jasno i konkretnie
Zgodnie z przepisami to przedsiębiorca ma obowiązek wykazania, że przesłanki pozwalające zakwalifikować określone informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa są spełnione. Wniosek w tej sprawie należy sformułować w sposób czytelny i konkretny. To oznacza, że przedsiębiorca powinien: