Z szacowaniem wartości zamówienia mierzą się wszyscy zamawiający. Wiele aspektów tego obowiązku nadal może sprawiać trudności. Dotyczy to w szczególności kwestii tzw. dzielenia zamówienia. Orzecznictwo KIO, sądów administracyjnych oraz TSUE dostarcza w tym zakresie licznych wskazówek.
Szacowanie wartości zamówienia publicznego ma kluczowe znaczenie dla praktyki stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (p.z.p.). Od wartości zamówienia zależy bowiem w pierwszym rzędzie to, czy zamawiający w ogóle ma obowiązek stosować przepisy p.z.p. do udzielenia danego zamówienia (ze względu na wyłączenie z art. 4 pkt 8 p.z.p.), a w ramach zamówień objętych stosowaniem p.z.p. od tego, czy wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne, czy też jest od nich niższa, zależy kształt wielu obowiązków nakładanych na zamawiających. Poszczególne aspekty obowiązku szacowania wartości zamówienia zostały dość szeroko wyjaśnione w orzecznictwie m.in. Krajowej Izby Odwoławczej, sądów administracyjnych, Naczelnego Sądu Administracyjnego czy także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.