Znaczenie zdefiniowanej za pomocą tych określeń marki jest podobne do obecnego rozumienia słów „znak towarowy", który jest terminem prawnym, generalnie rozumianym jako „znak używany w handlu do identyfikacji produktów".
Marka to jednak nie tylko znak lub nazwa – to także wartość dodana. Można by powiedzieć, że marka to uczucie, emocje, które konsument odczuwa wobec nazwy lub symbolu, a zatem – zdecydowanie więcej niż tylko znak towarowy, chociaż z prawnego punktu widzenia to znak reprezentuje w najbardziej zbliżony sposób to, co intuicyjnie wiążemy z marką.
Najważniejsza jest rejestracja
Na wartość znaku towarowego wpływa oczywiście popularność marki wśród klientów i jej prestiż. Jednak podstawową kwestią jest rejestracja znaku, a przede wszystkim jej poprawność. Wyłączne prawo do znaku towarowego można uzyskać bądź poprzez używanie, bądź poprzez rejestrację. W pierwszym przypadku ochrona przysługuje podmiotowi, który użył znaku na rynku po raz pierwszy w celu oznaczenia towarów lub usług. W drugim prawo to uzyskuje się w drodze rejestracji we właściwym urzędzie. Pewniejsze pod względem prawnym, a zatem bardziej wartościowe przy wycenie jest prawo uzyskane w drodze rejestracji, czyli takie, do którego można się wylegitymować świadectwem ochronnym.
Liczy się klasa
Od prawidłowego zgłoszenia do ochrony znaku towarowego zależy również jego późniejsza ochrona. Oprócz wyboru w zakresie terytorium ochrony, kapitalne znaczenie ma prawidłowe wskazanie klas, w których zgłaszany jest znak.
Wyróżnia się łącznie 45 klas klasyfikacji nicejskiej, z czego 35 dotyczy towarów, a pozostałe 11 usług. Klasyfikacja nicejska (ang. International Classification of Goods and Services for the Purposes of the Registration of Marks, Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług dla Celów Rejestracji Znaków) to klasyfikacja zarządzana przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, utworzona w celu klasyfikacji towarów i usług na potrzeby rejestracji znaków towarowych.
I tak np. klasa 25 obejmuje odzież, obuwie i nakrycia głowy – są to nagłówki klasy 25. Natomiast wśród odzieży wyróżnia się np. odzież damską, męską i bardziej szczegółowo spodnie, sukienki, bluzki, t-shirty itd.