Winnetou wraca jako chroniony znak towarowy

Sąd Unii Europejskiej uwzględnił skargę wydawnictwa Karl-May na decyzję urzędu ds. znaków towarowych unieważniającą prawo do wspólnotowego znaku towarowego WINNETOU.

Aktualizacja: 18.03.2016 11:20 Publikacja: 18.03.2016 10:25

Winnetou wraca jako chroniony znak towarowy

Foto: 123RF

Urząd nie powinien był uwzględnić złożonego przez Constantin Film wniosku o unieważnienie prawa do znaku bez dokonania niezależnej oceny, czy oznaczenie Winnetou ma charakter opisowy w odniesieniu do rozpatrywanych towarów i usług - stwierdził dzisiaj Sąd UE uzasadniając wyrokk sprawie T-501/13 Karl-May-Verlag GmbH przeciwko OHIM (Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego)

Niemieckie wydawnictwo Karl-May od 2003 r. jest właścicielem słownego wspólnotowego znaku towarowego WINNETOU obejmującego użycie tego znaku m.in. w przypadku filmów, materiałów drukowanych, biżuterii, perfum, kosmetyków, wyrobów ze skóry, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży, gier, artykułów spożywczych, przedstawień i obozów wakacyjnych, a także do transportu osób, zakwaterowania i usług gastronomicznych. Wspólnotowy znak towarowy jest skuteczny na całym obszarze Unii Europejskiej i współistnieje ze znakami krajowymi.

Inna niemiecka spółka Constantin Film Produktion GmbH złożyła wniosek o unieważnienie prawa do tego znaku, a  OHIM przychylił się do jej wniosku i unieważnił prawo do tego znaku towarowego, z wyjątkiem "czcionek drukarskich" i "matryc do druku ręcznego". W odniesieniu do pozostałych towarów i usług OHIM stwierdził, że Winnetou - odbierany w powszechnej świadomości jako dobry i szlachetny indiański wódz, postać fikcyjna, która jest głównym bohaterem serii powieści niemieckiego autora Karola Maya, a także bohaterem filmów, przedstawień teatralnych lub radiowych – jest oznaczeniem zarówno opisowym, jak i pozbawionym charakteru odróżniającego, w związku z czym nie może być chronione jako znak towarowy. W konsekwencji nie można zastrzec jego wyłączności.

Dzisiejszym wyrokiem Sąd uwzględnił wniesioną przez wydawnictwo Karl-May skargę na decyzję OHIM i stwierdził nieważność tej decyzji. Zdaniem Sądu OHIM naruszył zasady autonomii i niezależności wspólnotowego znaku towarowego. Zamiast bowiem dokonać niezależnej oceny tego, czy oznaczenie Winnetou ma w odniesieniu do rozpatrywanych towarów i usług charakter opisowy, OHIM przyznał wiążącą moc orzeczeniom sądów niemieckich, zgodnie z którymi termin ten jest opisowy i nie może zatem być chroniony jako znak towarowy. W ocenie Sądu UE OHIM ponownie dopuścił się tego błędu stwierdzając brak charakteru odróżniającego na podstawie ocen dotyczących charakteru opisowego.

Sąd wskazał także, że OHIM nie uzasadnił wystarczająco zaskarżonej decyzji.

- Nie wyjaśnił wystarczająco powodów, z jakich oznaczenie Winnetou jest postrzegane – poza swoim konkretnym znaczeniem jako przywołaniem fikcyjnej postaci – jako odnoszące się ogólniej do pojęć „indiański" i „wódz indiański". Co więcej, uzasadnienie charakteru opisowego w odniesieniu do towarów, które OHIM zgrupował w kategorii towarów „merchandisingowych", jest nadmiernie ogólne i abstrakcyjne. Towary te nie mogą zostać uznane za stanowiące jednorodną kategorię; ponadto OHIM ograniczył się do stwierdzenia, że w odniesieniu do tych towarów oznaczenie Winnetou opisuje, iż chodzi o towary związane z filmami lub z postacią powieści, co do których konsument zakłada, że są to po prostu towary reklamowe „Winnetou", nie wnioskując w przedmiocie pochodzenia towarów.

Taki brak szczegółowej analizy dotyczącej charakteru i cech rozpatrywanych towarów zaważył na tym, że Sąd UE  stwierdził nieważność decyzji OHIM.  Urząd powinien teraz ponownie rozpatrzyć wniosek  spółki Constantin Film  o unieważnienie prawa do znaku, ale decyzja musi uwzględniać uzasadnienie wyroku Sądu UE. Chyba, że spółka odwoła się od wyroku Sądu UE do Trybunału Sprawiedliwości. Ma na to dwa miesiące.

Urząd nie powinien był uwzględnić złożonego przez Constantin Film wniosku o unieważnienie prawa do znaku bez dokonania niezależnej oceny, czy oznaczenie Winnetou ma charakter opisowy w odniesieniu do rozpatrywanych towarów i usług - stwierdził dzisiaj Sąd UE uzasadniając wyrokk sprawie T-501/13 Karl-May-Verlag GmbH przeciwko OHIM (Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego)

Niemieckie wydawnictwo Karl-May od 2003 r. jest właścicielem słownego wspólnotowego znaku towarowego WINNETOU obejmującego użycie tego znaku m.in. w przypadku filmów, materiałów drukowanych, biżuterii, perfum, kosmetyków, wyrobów ze skóry, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży, gier, artykułów spożywczych, przedstawień i obozów wakacyjnych, a także do transportu osób, zakwaterowania i usług gastronomicznych. Wspólnotowy znak towarowy jest skuteczny na całym obszarze Unii Europejskiej i współistnieje ze znakami krajowymi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona