Najnowsze badania Głównego Urzędu Statystycznego „Wykorzystanie technologii informacyjno-(tele)komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2016 roku" wyraźnie pokazują, że firmy są coraz bardziej zaprzyjaźnione z komputerami, Internetem i generalnie technologiami z tym związanymi. Warto przytoczyć jego wyniki, szczególnie pod kątem wykorzystania Internetu jako medium do informowania o produktach i usługach oraz źródle pozyskiwania nowych klientów.
Jak wynika z badania, w grupie małych, średnich i dużych przedsiębiorców (95,9 tys. badanych firm).
Uwaga! Badanie nie uwzględnia mikroprzedsiębiorców) 93,7 proc. z nich zadeklarowało dostęp do Internetu. Udział ten rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa i wynosi od 92,5 proc. dla małych firm, poprzez 98,8 proc. dla średnich, do 99,7 proc. dla dużych podmiotów. Najwięcej z nich deklaruje dostęp do połączenia szerokopasmowego o prędkości w granicach 2–30 Mbit/s.
Własny portal
Własną stronę internetową posiada 67 proc. badanych przedsiębiorców i tutaj także najwyższy wskaźnik jest wśród dużych podmiotów (91,8 proc.), a niższy w małych firmach (62,3 proc.). Do czego najczęściej firmy wykorzystują własny portal? Przede wszystkim do informowania o produktach i usługach. Strona służy więc głównie prezentacji firmy i jej oferty. Jednak na firmowych stronach stosunkowo często znajdują się także linki lub odwołania do profili przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, informacje o wolnych stanowiskach pracy z funkcją przesyłania dokumentów aplikacyjnych, a także wbudowana jest w nie funkcja zamawiania lub dokonywania rezerwacji (np. „koszyk-wózek").
Warto także zwrócić uwagę na to, czy i w jaki sposób firmy korzystają z mediów społecznościowych. Wyniki badania pokazują, że ogółem robi to jedna czwarta przedsiębiorców, przy czym znów znaczenie większe jest tutaj zaangażowanie dużych podmiotów (54,4 proc.), niż małych firm (22,5 proc.). Przy tym najczęściej wykorzystywane są serwisy społecznościowe, następnie strony umożliwiające udostępnianie multimediów. Własne blogi prowadzi 4,4 proc. firm, a 2,4 proc. korzysta z narzędzi wymiany informacji Wiki.