Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym poparł we wtorek rząd. Cel? Lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminacja nieuczciwej konkurencji i lepsza ochrona rynku wewnętrznego przed konkurencją przewoźników spoza Unii. Doprecyzowane będą przepisy o kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego.

Nowela kategoryzuje tzw. poważne naruszenia obowiązków i warunków przewozu drogowego: najpoważniejsze będą oznaczane NN, bardzo poważne BPN i poważne PN. Chodzi o naruszenia przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przewoźnika drogowego. A jest niezbędna do wykonywania tego zawodu. Wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji zależeć będzie od częstotliwości naruszeń.

Nowela (ma wejść w życie 1 czerwca 2018 r.) przewiduje, że w operacji transportu intermodalnego (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi deklarację, w której prawidłowo poda masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Przewoźnik będzie musiał okazać ją na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).

etap legislacyjny: trafi do Sejmu