CIT: kiedy tereny pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od podatku

Jeżeli podatnik wykaże, że posiadane przez niego grunty wraz z budynkami i budowlami stanowią cześć infrastruktury kolejowej i są udostępniane przewoźnikom kolejowym, to nie będzie musiał płacić od nich podatku od nieruchomości.

Publikacja: 05.03.2018 01:00

CIT: kiedy tereny pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od podatku

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 1 grudnia 2017 r. (I SA/Gl 970/17).

Spółka posiada na terenie gminy grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej, udostępniane przewoźnikom kolejowym. Dotychczas, w swoich deklaracjach podatkowych zwalniała z podatku od nieruchomości jedynie budowle i zajęte pod nie grunty. 1 stycznia 2017 r. zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a u.p.o.l., zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budowle i budynki, wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym.

W związku z tym, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem o zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości, twierdząc że w nowym stanie prawnym zwolnieniu podlegają wszystkie obiekty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Zdaniem podatnika nowe brzmienie przepisu nie wymaga wykazania, że obiekty te muszą być wykorzystywane wyłącznie na potrzeby związane z transportem kolejowym. Świadczyć ma o tym odejście ustawodawcy od wcześniejszego brzmienia przepisu, gdzie wyłączność ta była elementem konstrukcji przepisu. Organ podatkowy nie zgodził się z stanowiskiem spółki. Wskazał, że wymaga się kumulatywnego spełnienia dwóch przesłanek: obiekty muszą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej, a także być wykorzystywane wyłącznie na potrzeby związane z transportem kolejowym.

Na interpretację tę spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. WSA przyznał jej rację. Wskazał, że organ interpretacyjny nieprawidłowo odniósł się do stanowiska strony skarżącej, która w swoim wniosku poprawnie wskazała zakres zwolnienia podatkowego z jakiego może korzystać na podstawie nowych przepisów. Celem nowelizacji u.p.o.l. było dopasowanie określenia przedmiotu zwolnienia do definicji infrastruktury kolejowej zwartej w ustawie o transporcie kolejowym. Uproszczono sposób klasyfikowania danych obiektów poprzez ich wymienienie w załączniku do ustawy o transporcie kolejowym, jako elementy infrastruktury kolejowej. Jeżeli dany obiekt spełnia przesłanki wymienione w załączniku, to podatnikowi przysługuje uprawnienie do skorzystania z zwolnienia podatkowego i to niezależnie od tego, czy obiekt jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby związane z transportem kolejowym. Analogicznie, zwolnieniu z opodatkowania podlegają grunty stanowiące infrastrukturę kolejową, rozumiane jako całe działki ewidencyjne.  —Paweł Wowra, współpracownik zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Paweł Pucher, doradca podatkowy, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Komentowany wyrok dotyczy stosowania znowelizowanego zwolnienia z podatku od nieruchomości dla obiektów infrastruktury kolejowej. Od 1 stycznia 2017 r., niejako przy okazji zmiany ustawy o transporcie kolejowym (dalej: u.t.k.), ustawodawca zmodyfikował przepisy regulujące przedmiotowe zwolnienie. W wyniku wprowadzonych zmian zwiększono jego zakres. Zwolnieniem objęto budynki wchodzące w skład infrastruktury kolejowej, dotychczas niebędące przedmiotem zwolnieniem. Ponadto, rozszerzono zakres zwolnienia dla gruntów. Objęto nim całe działki ewidencyjne, a nie, jak uprzednio, tylko grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową. To właśnie stało się przedmiotem sporu pomiędzy podatnikiem a organem interpretacyjnym w niniejszej sprawie.

WSA w Gliwicach w tym sporze przyznał rację podatnikowi. W uzasadnieniu wyroku sąd trafnie wskazał, że przedmiotem zwolnienia z podatku mogą być grunty, budynki i budowle, jeśli spełniają one definicję infrastruktury kolejowej z u.t.k. Brak jest zatem podstaw, wbrew poglądom organu, do wprowadzania jakichkolwiek innych, a tym bardziej pozaustawowych przesłanek, jak np. przeznaczenia obiektu wyłącznie na potrzeby transportu kolejowego. Sąd słusznie podkreślił ponadto, że analiza pkt 12 załącznika nr 1 do u.t.k. (który zawiera katalog obiektów uznawanych za tę infrastrukturę) jasno wskazuje, iż elementem infrastruktury kolejowej (a więc i potencjalnym przedmiotem zwolnienia) są grunty oznaczone jako całe działki ewidencyjne, a nie ich części zajęte przez tę infrastrukturę.

Należy jednocześnie wskazać, że zakwalifikowanie danego obiektu (przedmiotu opodatkowania) do kategorii infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów u.t.k. nie jest jeszcze, samo w sobie, wystarczające do zastosowania względem tego obiektu zwolnienia z podatku. Ustawodawca zastrzegł bowiem, że infrastruktura ta podlega zwolnieniu, gdy:

a) jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub

b) jest wykorzystywana do przewozu osób, lub

c) tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

W praktyce najczęściej zachodzi przesłanka opisana w pkt a). Rozumienie tej przesłanki również okazało się być dyskusyjne na gruncie znowelizowanych przepisów u.p.o.l.

Niektóre organy w wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentowały bowiem pogląd, że aby było możliwe zastosowanie zwolnienia z podatku, udostępnianie infrastruktury kolejowej przewoźnikom kolejowym musi odbywać się na zasadach wynikających z Rozdziału 6 u.t.k. (Udostępnianie infrastruktury kolejowej i opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej). W ten sposób kwestionowano jednocześnie możliwość zastosowania omawianego zwolnienia między innymi do infrastruktury kolejowej prywatnej, czyli wykorzystywanej wyłącznie do realizacji własnych potrzeb jej właściciela lub jej zarządcy, z uwagi na to, że ustawowo wyłączono w stosunku do tej infrastruktury stosowanie przepisów Rozdziału 6 u.t.k.

Stanowisko to nie znalazło jednak akceptacji w orzecznictwie. Jak zauważył WSA w Kielcach w wyroku z 16 listopada 2017 r. (I SA/Ke 531/17, prawomocny), przesłankę „udostępniania" należy interpretować językowo, a więc jako faktyczne umożliwienie przewoźnikowi kolejowemu korzystania z infrastruktury kolejowej podatnika, a nie jako zamknięty katalog czynności, o których mowa w Rozdziale 6 u.t.k. Analiza treści art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. prowadzi bowiem do wniosku, że odesłanie do przepisów u.t.k. występuje wyłącznie w zakresie rozumienia pojęcia „infrastruktura kolejowa", natomiast w przypadku terminu „udostępnianie" brak jest analogicznego odesłania, co należy uznać za zabieg celowy.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 1 grudnia 2017 r. (I SA/Gl 970/17).

Spółka posiada na terenie gminy grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej, udostępniane przewoźnikom kolejowym. Dotychczas, w swoich deklaracjach podatkowych zwalniała z podatku od nieruchomości jedynie budowle i zajęte pod nie grunty. 1 stycznia 2017 r. zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a u.p.o.l., zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budowle i budynki, wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów