Konsekwencje prawne epidemii koronawirusa w międzynarodowej wymianie handlowej

Wraz z rozprzestrzeniającymi się przypadkami zachorowań nowym koronawirusem (ang. novel coronavirus 2019-nCoV) w Chinach oraz w innych państwach azjatyckich i europejskich, rosnącym ryzykiem globalnej epidemii oraz pogłębiającymi się negatywnymi konsekwencjami na funkcjonowanie, oraz bieżącą działalność przedsiębiorstw mających swoje biura lub fabryki na terenie dotkniętym zachorowaniami państw, pojawia się coraz więcej pytań związanych z konsekwencjami prawnymi tych przypadków.

Aktualizacja: 07.03.2020 22:32 Publikacja: 06.03.2020 23:01

Konsekwencje prawne epidemii koronawirusa w międzynarodowej wymianie handlowej

Foto: AFP

Niektóre państwa (takie jak Singapur lub Filipiny), podobnie jak rząd chiński oraz większość prowincji w Chinach, wprowadziły już dodatkowe ograniczenia podróży i środki bezpieczeństwa, w tym zakazy wjazdu/wyjazdu, obligatoryjne kwarantanny, zaostrzenia kryteriów wizowych, blokady miast i tranzytu itd. Mając na uwadze narastający globalny zakres zarażeń koronawirusem (2019-nCoV), Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła w dniu 30 stycznia 2020 roku stan wyjątkowy dotyczący zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym. WHO uznało koronawirusa (2019-nCoV) za globalne zagrożenie dla zdrowia ludzi.

W związku z zintensyfikowaną międzynarodową wymianą handlową oraz zintegrowaniem globalnej gospodarki również polscy przedsiębiorcy współpracujący bezpośrednio lub pośrednio z kontrahentami chińskimi, zarówno w roli ich dostawców, jak i klientów, mogą już niedługo odczuć efekty koronawirusa (2019-nCoV) oraz rządowych środków bezpieczeństwa. W szczególności, na skutek niewywiązywania się z zobowiązań umownych przez partnerów handlowych oraz opóźnieniem lub niedostępnością towarów i usług.

Czytaj też: Koronawirus: zalecenia WHO dla pracodawców w celu zwalczania rozprzestrzeniania się wirusa

Jak to jest w prawie chińskim

Z tego względu jakże istotnym pozostaje znajomość przepisów i standardów prawnych dotyczących aspektów handlowych obowiązujących w Chinach, w szczególności, jeżeli strony nie uregulowały zagadnienia siły wyższej w treści umowy. Należy zatem odnotować, że w odróżnieniu od prawa polskiego, które nie przyjęło legalnej definicji siły wyższej, prawo chińskie w dwóch aktach prawnych, tj. w Artykule 117 Prawa Umów oraz w Artykule 153 Ogólnych Zasad Prawa Cywilnego, wprowadza ustawową definicję siły wyższej. Ustawodawca chiński jako siłę wyższą traktuje wszelkie obiektywne zdarzenia, które są niemożliwe do przewidzenia, nieuniknione oraz niemożliwe do przezwyciężenia. Podobne przesłanki przyjmują również trybunały arbitrażowe w Chinach, orzekając w sporach dotyczących siły wyższej. W tym kontekście najwięcej kontrowersji oraz rozbieżności interpretacyjnych w literaturze międzynarodowej budzi pierwsza przesłanka jaką jest zdarzenie niemożliwe do przewidzenia. Wynika to z faktu, że w ostatnich kilkunastu latach, społeczność międzynarodowa zmagała się z licznymi epidemiami, w tym z koronawirusem SARS, ptasią grypą (H5N1 / H7N7 / H7N3), świńską grypą (H1N1), wirusem ebola i zika. Z tego względu, z jednej strony pojawiają się stanowiska, że epidemia kolejnego koronawirusa (2019-nCoV) nie jest zdarzeniem, którego strony nie mogły przewidzieć. Z drugiej zaś strony, ciężko byłoby uznać, że dodatkowe ograniczenia podróży i środki bezpieczeństwa wprowadzane na szczeblu rządowym w odpowiedzi na narastającą falę zachorowań strony mogły przewidzieć i odpowiednio uregulować w treści umowy.

Epidemia SARS

Zgodnie z interpretacją wydaną przez Chiński Sąd Najwyższy, epidemia wirusa SARS oraz ograniczenia rządowe wprowadzone w 2003 roku, zostały zaklasyfikowane jako wypełniające przesłanki siły wyższej, a sądy niższych instancji zostały poinstruowane do rozpatrywania spraw związanych z konsekwencjami prawnymi wirusa SARS zgodnie z postanowienia Prawa Umów regulującymi siłę wyższą. Sądy chińskie nie stosowały jednak automatyzmu przy ocenie konsekwencji epidemii wirusa SARS na wykonanie zobowiązań pomiędzy stronami. W niektórych sprawach, gdy rządowe środki bezpieczeństwa miały tylko częściowy wpływ na działalność stron naruszających treść umowy lub brak było związku między szkodą a siłą wyższą, wówczas sądy odmawiały zwolnienia z odpowiedzialności strony powołującej się na okoliczności siły wyższej.

Stanowisko rządu chińskiego

Aby pomóc przedsiębiorstwom dotkniętym konsekwencjami koronawirusa (2019-nCoV), Chińska Rada ds. Promocji Handlu Międzynarodowego (ang. China Council for the Promotion of International Trade CCPIT) ogłosiła, że z dniem 30 stycznia 2020 roku będzie wystawiać oficjalne certyfikaty siły wyższej, które kontrahenci chińscy mogliby przedstawiać partnerom z zagranicy przy wykazywaniu okoliczności spełnienia ustawowych przesłanek siły wyższej oraz przy powoływaniu się na umowną klauzulę siły wyższej (w tym w przypadku gdy taka klauzula przewiduje konieczność przedstawiania zaświadczenia wydanego przez odpowiedni organ administracji publicznej jako warunek skorzystania z takiej klauzuli). W celu uzyskania takiego certyfikatu zainteresowane przedsiębiorstwa są zobligowane przedstawić odpowiednie dokumenty, takie jak dowód opóźnienia lub odwołania transportu, oraz dokonać zgłoszenia online na platformie internetowej (http://www.rzccpit.com/). Tym samym władze chińskie uznają, że przypadki zachorowań korona wirusem (2019-nCoV) stanowią zdarzenie siły wyższej. Taki certyfikat siły wyższej nie będzie wiążący dla sądów chińskich w przypadku sporu między stronami. Ponadto inne rządowe lub lokalne organy administracji publicznej wystosowały odpowiednie oświadczenia. Dla przykładu Chińska Komisja Regulacji ds. Bankowości i Ubezpieczeń (ang. China Banking and Insurance Regulatory Commission CBIRC) w swoim obwieszczeniu nakazała instytucjom finansowym rozpatrywanie przypadków naruszeń umowy spowodowanych konsekwencjami korona wirusa (2019-nCoV) jako okoliczności siły wyższej.

Jakie konsekwencje prawne

Konsekwencje prawne siły wyższej są również określone szczegółowo w prawie chińskim. Zgodnie z art. 107 Ogólnych Zasad Prawa Cywilnego, strona nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za niewykonanie umowy lub szkodę wyrządzoną na rzecz osoby trzeciej, jeżeli jest ona spowodowana działaniem siły wyższej. Art. 117 Prawa Umów przewiduje, że gdy wykonanie umowy nie jest możliwe z powodu siły wyższej, wówczas, w zależności od zakresu siły wyższej, strona jest częściowo lub całkowicie zwolniona z odpowiedzialności za niewykonanie, lub nienależyte wykonanie umowy. Oznacza to brak możliwości dochodzenia kar umownych lub odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy, o ile jest to spowodowane siłą wyższą i o ile umowa nie reguluje tego inaczej. Strona zamierzająca powołać się na zdarzenie siły wyższej musi zatem wykazać, że nie ma alternatywnych sposobów wykonania swoich zobowiązań. Sam wzrost kosztów lub utrudnień w wykonaniu umowy nie wystarczy, aby skutecznie zwolnić się z odpowiedzialności. Jeżeli zobowiązania umowne mogą być realizowane tylko częściowo z powodu siły wyższej, strony będą jedynie częściowo zwolnione z odpowiedzialności z tytułu naruszenia umowy. Tym samym, zdarzenia siły wyższej niekoniecznie zwalniają z pełnej odpowiedzialności z tytułu naruszenia umowy i wymagają zindywidualizowanej oceny. Ustawodawca chiński wprowadza również istotne w praktyce odstępstwo, wskazujące, że jeżeli siła wyższa nastąpi po tym, jak strona opóźniła się z wykonaniem zobowiązania, wówczas strona ta nie będzie zwolniona z odpowiedzialności. Jest to szczególnie istotne postanowienie wobec spotykanych przypadków nieuzasadnionego powoływania się przez stronę na siłę wyższą w celu usprawiedliwienia istniejących naruszeń umowy oraz zwolnienia się z odpowiedzialności za opóźnienia niemające nic wspólnego z siłą wyższą. Ponadto, ustawodawca chiński wskazał, że strona może rozwiązać umowę (stanowi to uprawnienie, a nie obowiązek), jeżeli działanie siły wyższej udaremniło jej cel (art. 94 Prawa Umów). Przepisy prawa chińskiego nie mówią zatem nic odnośnie do wygaśnięcia zobowiązania umownego z mocy prawa.

Procedura dochodzenia siły wyższej

W przypadku, gdy jedna ze stron nie jest w stanie wykonać zobowiązań umownych z powodu siły wyższej, strona ta powinna niezwłocznie powiadomić drugą stronę o zdarzeniu siły wyższej w celu zminimalizowania potencjalnych szkód ponoszonych przez drugą stronę oraz powinna przedstawić w rozsądnym terminie dowody zaistnienia siły wyższej (art. 118 Prawa Umów). Druga strona zobowiązana jest zaś podjąć odpowiednie działania, aby zapobiec wzrostowi ponoszonych szkód. Jeżeli takie odpowiednie działania nie zostaną podjęte i doprowadzi to do wzrostu poniesionych szkód, wówczas druga strona nie może żądać odszkodowania za te dodatkowe szkody. Należy również wskazać, że wszelkie uzasadnione wydatki poniesione przez drugą stronę w celu zapobieżenia lub zminimalizowania szkód ponosi strona naruszająca (art. 119 Prawa Umów).

Jarosław M. Jankowski, radca prawny – Lead Counsel Asia w spółce Siemens

Siła wyższa stanowi wyjątek od reguły nakazującej wykonanie zobowiązania zgodnie z jego uzgodnioną treścią. Dlatego zdarzenia siły wyższej będą podlegały interpretacji zawężającej również w prawie chińskim. Idąc ścieżką interpretacji przyjętą przez Sąd Najwyższy Chińskiej Republiki Ludowej odnośnie do korona wirusa SARS oraz jaką zajmuje obecnie Rząd Chiński, zachorowania korona wirusem (2019-nCoV) lub wprowadzone w jego wyniku ograniczenia podróży i środki bezpieczeństwa (łącznie lub indywidualnie) wypełniają przesłanki obiektywnego, nieuniknionego zdarzenia, które jest niemożliwe do przewidzenia i przezwyciężenia. Tym samym na gruncie prawa chińskiego będą one uznawane za zdarzenia siły wyższej, o ile strony nie uregulowały tego zagadnienia odmiennie w treści umowy. Takie stanowisko wydaje się również właściwe na gruncie prawa polskiego, które w sposób bardzo zbliżony do prawa chińskiego interpretuje przesłanki siły wyższej.

Niektóre państwa (takie jak Singapur lub Filipiny), podobnie jak rząd chiński oraz większość prowincji w Chinach, wprowadziły już dodatkowe ograniczenia podróży i środki bezpieczeństwa, w tym zakazy wjazdu/wyjazdu, obligatoryjne kwarantanny, zaostrzenia kryteriów wizowych, blokady miast i tranzytu itd. Mając na uwadze narastający globalny zakres zarażeń koronawirusem (2019-nCoV), Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła w dniu 30 stycznia 2020 roku stan wyjątkowy dotyczący zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym. WHO uznało koronawirusa (2019-nCoV) za globalne zagrożenie dla zdrowia ludzi.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara