Proponowane zmiany mają za zadanie zaimplementować przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zabezpieczenia i konfiskaty narzędzi służących do popełnienia przestępstwa i korzyści pochodzących z przestępstwa w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 39). Uzasadnienie do projektu ustawy wskazuje, że instytucja konfiskaty rozszerzonej działa w wielu krajach Unii Europejskiej, Szwajcarii oraz USA.
Przepadek rozszerzony
Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. instytucji przepadku (art. 44-45a kodeksu karnego) czyli środka karnego polegającego na przejęciu przez Skarb Państwa (lub w określonych wypadkach pokrzywdzonemu) przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub służących do popełnienia przestępstwa a także korzyści uzyskanych w wyniku popełnienia przestępstwa. Projekt zakłada wprowadzenie do kodeksu karnego przepadku rozszerzonego (tzw. konfiskata rozszerzona).
Nowe przepisy mają umożliwiać orzeczenie przepadku przedsiębiorstwa sprawcy, jeżeli służyło ono do popełnienia przestępstwa lub ukrycia osiągniętej z niego korzyści. Przepadkowi ulec będzie mogło także przedsiębiorstwo innej niż sprawca osoby fizycznej, jeżeli to przedsiębiorstwo służyło do popełnienia tego przestępstwa lub ukrycia osiągniętej z niego korzyści, a jego właściciel chciał lub godził się na to, aby przedsiębiorstwo służyło do popełnienia tego przestępstwa lub ukrycia osiągniętej z niego korzyści. Z projektu wyłączono możliwość orzeczenia przepadku przedsiębiorstw będących własnością osób prawnych. Nie jest jasne czy proponowana zmiana dotyczyć będzie spółek handlowych nie będących osobami prawnymi.
Dodatkowo rozszerzono katalog przestępstw, do których stosuje się domniemanie pochodzenia korzyści z przestępstwa. Obecnie takim domniemaniem objęte są przestępstwa, w wyniku których osiągnięta została korzyść powyżej 200 000 zł, natomiast po zmianie, przedmiotowym domniemaniem będą objęte również przestępstwa zagrożone karą powyżej 5 lat pozbawienia wolności, niezależnie od wysokości korzyści jaka została osiągnięta. Rozszerzono także okres kontroli mienia nabytego przez sprawcę. W przypadku skazania, sprawca będzie musiał udowodnić pochodzenie całego majątku jaki posiadał w ciągu 5 lat przed popełnieniem przestępstwa.
Przymusowy zarząd przedsiębiorstwem
Ponadto projekt wprowadza możliwość dokonania zabezpieczenia majątku zagrożonego przepadkiem, w tym przedsiębiorstwa osoby trzeciej, w toku prowadzenia postępowania karnego. Zajęte przedsiębiorstwo może podlegać przymusowemu zarządowi. Państwowy zarząd nad zabezpieczonym przedsiębiorstwem będzie realizowany przez wyznaczonego zarządcę (posiadającego licencję doradcy restrukturyzacyjnego). Przedsiębiorstwo w trakcie zarządu będzie kontynuowało swoją działalność, a w razie potrzeby może zaciągać nowe zobowiązania. Cała idea zarządu przymusowego ma na celu ochronę przedsiębiorstw przed bankructwem, spowodowanym zablokowaniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.