Rz: Przedsiębiorcy mogą korzystać z funduszy unijnych na różne sposoby. Dotowane są m.in. przedsięwzięcia związane z prowadzeniem badań, rozwijaniem produktów, wdrażaniem innowacji, ale także te mające skłonić firmy do większego angażowania się na rynkach zagranicznych. Gdzie szukać takiego wsparcia?
Ewa Zielińska: Źródeł jest wiele. Dotacje na wsparcie tego rodzaju projektów znajdują się w programach regionalnych, programie „Polska Wschodnia", jak i ogólnokrajowym „Inteligentny Rozwój". W tym ostatnim uwagę należy zwrócić na konkurs „Go to Brand". Pozwala on przedsiębiorcom uzyskać bezzwrotne wsparcie finansowe na rzecz promocji za granicą ich wyrobów i usług, a także ma promować markę całej polskiej gospodarki w innych krajach. W 2017 r. fundusze europejskie były przyznawane na projekty w ramach dwóch ścieżek dotacyjnych: branżowych programów promocji, przeznaczonych dla firm z 12 określonych sektorów gospodarki oraz ogólnych programów promocji, dotyczących pięciu wybranych rynków perspektywicznych.
Kto może ubiegać się o taką pomoc i od czego należałoby zacząć przygotowania?
Aby przygotować firmę do ubiegania się o dofinansowanie działalności eksportowej z programu „Go to Brand", najpierw należy zweryfikować status przedsiębiorstwa, ustalając czy należy ono do kategorii MSP. Tylko firmy tej wielkości mają bowiem prawo składać wnioski o dofinansowanie. Ponadto, wykonanie tego kroku pozwala nam określić procentowy poziom możliwego do uzyskania dofinansowania do kosztów projektu. A ten jest zróżnicowany, jeżeli firma wybierze formę dofinansowania w postaci pomocy de minimis.
Następnie - jeśli jesteśmy zainteresowani branżowym programem promocji - istotne jest sprawdzenie, czy rodzaj działalności gospodarczej firmy wg dokumentu rejestrowego (CEIDG, KRS) odpowiada honorowanym kodom PKD, zawartym w wybranym programie sektorowym. Co istotne, odpowiedni kod PKD musi widnieć w dokumencie rejestrowym przedsiębiorstwa na dzień złożenia wniosku o przyznanie dotacji. Kolejnym krokiem przygotowawczym jest sprawdzenie przysługującego firmie limitu pomocy de minimis – przy sięgnięciu po ten rodzaj wsparcia możliwe jest uzyskanie naprawdę wysokiego dofinansowania.