Wydawcy: Podatek od reklamy zagrozi niezależności prasy

- Zamiast pomagać polskim firmom i wydawcom, proponuje się rozwiązanie, które zagrozi funkcjonowaniu niezależnej prasy - czytamy w oświadczeniu Zarządu Izby Wydawców Prasy w związku z projektem ustawy o tzw. podatku od reklamy.

Aktualizacja: 03.02.2021 17:59 Publikacja: 03.02.2021 17:07

Wydawcy: Podatek od reklamy zagrozi niezależności prasy

Foto: Adobe Stock/IWP

Wydawcy wyrazili stanowczy protest wobec wprowadzenia składki od reklamy, która ma zasilić m.in. NFZ do walki z covid-19. - Projektodawcy wydają się nie dostrzegać faktu, iż pandemia nie tylko negatywnie wpłynęła na kondycję zdrowotną całego społeczeństwa, ale przyniosła i nadal przynosi daleko idące negatywne skutki dla całej gospodarki. Autorzy oświadczenia podkreślają, że rozprzestrzenianie się wirusa SARS CoV-2 w znaczny sposób przełożyło się na ograniczanie wydatków reklamowych i spadek sprzedaży prasy. Przychody z tytułu reklamy zdaniem Izby Wydawców Prasy zmniejszyły się mniej więcej o 50%.

- Zamiast – wzorem innych państw – pomagać mediom, w tym prasie, w odbudowaniu stabilności finansowej, co przełoży się na zwiększenie przychodów budżetowych z podatku PIT, CIT i VAT, przygotowano kolejny mechanizm, który pogłębi kryzys - czytamy w oświadczeniu.

Czytaj także: Będzie podatek od reklamy? Nowy pomysł rządu PiS

Izba w piśmie zwróciła uwagę na poprzedni pomysł wprowadzenia daniny od działalności reklamowej. Proponowany kilka lat temu podatek cyfrowy miał objąć mega-platformy, które osiągają wysokie przychody z reklam, a nie jak zapowiedziana wczoraj składka, która ma dotknąć wszystkich dostawców usług medialnych, nadawców, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawców.

W opinii wydawców proponowana danina, która ma wynieść w prasie nawet 12 % wraz z 23 % podatkiem VAT spowoduje drastyczny spadek przychodów reklamowych całej branży prasowej.

- Beneficjentami tego rozwiązania będą niewątpliwie wspomniane mega-platformy, które nie płacą w Polsce podatków, a których – zgodnie z projektem (art. 20) – objąć ma składka wynosząca 5% - piszą wydawcy.

- Zamiast zatem pomagać polskim firmom i wydawcom, proponuje się rozwiązanie, które zagrozi funkcjonowaniu niezależnej prasy - dodają.

Autorzy pisma przewidują, że nowe przepisy przyniosą odwrotny skutek od założonego. Wszystko za sprawą wzrostu cen reklam, co zdaniem Izby będzie skutkować "odejściem reklamodawców z tradycyjnych mediów do internetu, gdzie reklamą zarządza kilka ogromnych, światowych platform". Wydawcy zauważają, że spadek nakładów reklamowych u polskich podmiotów spowoduje obniżenie wpływów budżetowych z podatku VAT, co nie ma odzwierciedlenia w założeniach projektu.

- Może warto poważnie zająć się podatkiem cyfrowym i poszukać środków finansowych tam, gdzie one rzeczywiście są – u gigantów technologicznych, którzy – w odróżnieniu od krajowych firm – nie odprowadzają podatków w Polsce - sugeruje Izba Wydawców Prasy.

Przypomnijmy, że 2 lutego ukazał się projekt ustawy „o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów". Wprowadzenie nowej daniny rząd uzasadnia "długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie". Zgodnie z założeniami projektu przepisów 50 proc. uzyskanych kwot ma trafić do NFZ, 35 proc. na Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, a 15 proc. na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków.

Wydawcy wyrazili stanowczy protest wobec wprowadzenia składki od reklamy, która ma zasilić m.in. NFZ do walki z covid-19. - Projektodawcy wydają się nie dostrzegać faktu, iż pandemia nie tylko negatywnie wpłynęła na kondycję zdrowotną całego społeczeństwa, ale przyniosła i nadal przynosi daleko idące negatywne skutki dla całej gospodarki. Autorzy oświadczenia podkreślają, że rozprzestrzenianie się wirusa SARS CoV-2 w znaczny sposób przełożyło się na ograniczanie wydatków reklamowych i spadek sprzedaży prasy. Przychody z tytułu reklamy zdaniem Izby Wydawców Prasy zmniejszyły się mniej więcej o 50%.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego