Kupujący musi jednak wyraźnie zgłosić reklamację. To wnioski z najnowszego wyroku Sądu Najwyższego, dotyczącego korzystania z rękojmi, w tym wypadku zwłaszcza w biznesie, gdyż konsumenci mają szerszą ochronę.
Rękojmia czy gwarancja gdy towar ma wadę
Rękojmia obowiązuje także w obrocie między konsumentami
Starzy znajomi
Kwestia ta wynikła w procesie między od dawna znającymi się biznesmenami, którzy zawarli kontrakt na kupno ogromnej partii galanterii, mianowicie pasków, które wedle zapewnień sprzedającego (zawartych w mailu) miały być zrobione według najnowszych trendów i w 1000 wzorów. 30 proc. pasków miało być ze skóry. Pochodziły z Dalekiego Wschodu, a odbiór odbywał się z magazynu w Hiszpanii, gdzie obaj pojechali i towar obejrzeli, a kupujący wpłacił 120 tys. euro zaliczki. Nie zapłacił jednak prawie 100 tys. euro reszty ceny i o to powstał spór. Paski wypełniły pięć tirów, a rozładowanie i segregacja tzw. stoków zajęły dwa miesiące. Nabywca narzekał w obecności sprzedawcy na ich jakość, ale formalne zastrzeżenie zgłosił, dopiero gdy dostał sądowy nakaz zapłaty reszty ceny.