Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 6 czerwca 2014 r., III CSK 228/13.
Powódka sprzedawała pozwanej mąkę do produkcji wyrobów. Łącząca strony umowa przewidywała m.in bonus miesięczny od obrotu dla pozwanej. Powódka zarzuciła pozwanej uzyskanie korzyści w następstwie czynu nieuczciwej konkurencji, polegającego na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towarów do sprzedaży (art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; u.z.n.k.).
Sąd Okręgowy orzekł, że nie doszło do naruszenia ww. przepisu, ponieważ powódka nie sprzedawała towaru do odsprzedaży (dystrybucji) konsumentom.
Sąd Apelacyjny stwierdził jednak, że art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. ma zastosowanie także w sytuacji, gdy przedsiębiorca nabywa towar w celu jego przetworzenia i wprowadzenia do sprzedaży powstałego w ten sposób produktu. Skoro pozwana nabywała od powódki mąkę, przeznaczoną do produkcji pieczywa sprzedawanego w sklepach, brak było podstaw do przyjęcia, że przepis ten nie ma zastosowania, jeśli spełnione zostaną pozostałe jego przesłanki. W ocenie sądu opłaty z tytułu bonusu od obrotu zostały zastrzeżone na rzecz pozwanej bez ich powiązania z ekwiwalentnymi świadczeniami na rzecz powódki, dlatego powództwo zasługuje na uwzględnienie.
Pozwana wniosła skargę kasacyjną, którą Sąd Najwyższy uwzględnił. Zdaniem SN, czyn nieuczciwej konkurencji z art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. polega tylko na pobieraniu od dostawcy innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie przez przedsiębiorcę towarów do jego sklepów celem ich sprzedaży. Sformułowanie „przyjęty do sprzedaży" oznacza, że zakresem normowania tego przepisu nie będą objęte sytuacje, w których przedsiębiorca nabywa od dostawcy towary w celu przeznaczenia ich jako komponentów do własnej produkcji, tak jak w rozpoznawanej sprawie - nabycie mąki, która jest wykorzystywana do produkcji pieczywa sprzedawanego w sklepach. Ponadto SN uznał, że w pojęciu marży handlowej mieszczą się wszelkie, choćby minimalne nadwyżki ceny kupna nad kosztami i zyskiem przedsiębiorcy. Z definicji tej nie wynika, aby marża musiała stanowić wartość stałą. Należności z tytułu bonusu od obrotów nie są inną niż marża handlowa opłatą w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k., której pobranie stanowi utrudnienie dostępu do rynku.