Za wypadek przy pracy odpowiada pracodawca. O ile jednak ciążą na nim obowiązki, od których nie może się uwolnić (jak ustalenie przyczyn wypadku i zapobieżenie podobnym w przyszłości), tak odpowiednia polisa ubezpieczeniowa może go uchronić przed finansowymi skutkami takich wypadków.
OC pracodawcy stanowi najczęściej ofertę dodatkową dla pracodawców w ramach pakietu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub użytkowania mienia oferowanego przedsiębiorcom. To ubezpieczenie, w formie klauzuli dodatkowej do standardowego pakietu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, jest dedykowane firmom zatrudniającym pracowników, którzy mogą doznać szkody w czasie wykonywania pracy lub w związku z nią. Oznacza to, że na podstawie odpowiedniej klauzuli zostaje rozszerzony podstawowy wariant ubezpieczenia o dodatkową ochronę pracowników. Dzięki temu w razie wypadku to ubezpieczyciel, a nie pracodawca, zrekompensuje poszkodowanemu poniesione szkody.