Od 13 października 2019 r. rozpoczął funkcjonowanie Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) prowadzony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Obowiązek dokonania zgłoszenia beneficjentów spoczywa na spółkach, warto zatem wiedzieć, w jaki sposób wywiązać się z obowiązku nałożonego przez ustawodawcę.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych jest systemem teleinformatycznym. W rejestrze gromadzone są dane beneficjentów rzeczywistych spółek jawnych, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2020 r.), akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (DzU z 2019 r., poz. 623). Wskazane wyżej podmioty mają obowiązek zgłosić informacje o beneficjentach rzeczywistych do rejestru, a także dokonywać ich aktualizacji.