Firmy będą musiały zadeklarować – na stronie www lub w ogólnych warunkach umów, czy zgadzają się na pozasądowe rozwiązywanie sporów z klientami. Podobną informację na trwałym nośniku przekażą konsumentowi, którego reklamację odrzucą. Brak oświadczenia w tej sprawie traktowane będzie jak wyrażenie zgody. Takie obowiązki wprowadza wchodząca w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Kto rozwiąże spór
Przedsiębiorca musi też poinformować o nazwie podmiotu właściwego do rozwiązania sporu oraz zamieścić link do jego strony. Podmioty rynku finansowego (banki, ubezpieczyciele) nie będą mogły odmówić udziału w alternatywnym rozwiązywaniu sporów.
- Liczymy na to, że więcej spraw będzie zgłaszane do rozstrzygania polubownego, zanim trafi do sądu. – mówi Marcin Jaworski z biura Rzecznika Finansowego – Nowe przepisy pozwolą Rzecznikowi zarówno dążyć do zbliżenia stanowisk stron (mediacja) jak i proponować własne rozstrzygnięcie sporu (koncyliacja). Z punktu widzenia podmiotów rynku finansowego ważna też będzie poufność postępowania, obejmująca również jego wynik - dodaje.
Także w innych branżach właściwe będą podmioty publiczne wskazane przez ustawę, np.: prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej czy właśnie powoływany Rzecznik Praw Pasażera Kolei. W pozostałych sektorach podmiotem właściwym jest Inspekcja Handlowa. Ta jednak może w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi zakładać stałe sądy polubowne.
Rejestr podmiotów publicznych i prywatnych rozstrzygających będzie publikował na swojej stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W nim można sprawdzić, kto jest właściwy do rozstrzygania danej kategorii sporów. Brak wpisu do rejestru nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania przez podmiot. Jeżeli w danym sektorze jest kilka podmiotów uprawnionych, przedsiębiorca może wybrać ten właściwy dla siebie, ale za zgodą konsumenta.