- Rada gminy zamierza zmienić zasady udzielenia dotacji na żłobki. Planowane są zapisy, które określą konkretne cele przeznaczenia dotacji, z wyłączeniem np. wydatków inwestycyjnych i dodatkowo wymóg spisu dzieci korzystających ze żłobków. Czy będzie to dobre rozwiązanie?
Czytaj także: Uchwała w sprawie zasad przekazywania dotacji
Odpowiadając na pytanie, należy odnieść się do przepisów ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: o.p.n.d.w.). Kluczowe znaczenie ma tu art. 60 tej ustawy. Wynika z niego m.in., że podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać - na dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna - dotację celową z budżetu gminy. W ust. 2 postanowiono, zaś, że wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, w tym kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja, określa rada gminy w drodze uchwały. W uchwale można określić, że dotacja może zostać przyznana również na dzieci zamieszkałe na terenie innej gminy niż gmina przyznająca dotację.
Z redakcji ww. przepisów wynika więc, że ustawodawca nie zobligował gmin do podejmowania wspomnianych uchwał dotacyjnych, lecz pozostawił im w tym zakresie swobodną decyzję. Co jednak istotne, swoboda co do podjęcia uchwały, nie oznacza, że jej zawartość może być kształtowana bez uwzględnienia wymogów wynikających z ww. ust. 2. Rada gminy musi bowiem przestrzegać zakresu upoważnienia ustawowego, a w praktyce może stanowić w uchwale tylko o: wysokości, zasadach i rozliczaniu dotacji.
Skoro tak, to stanowienie w każdej innej sferze poza ww., stanowić będzie naruszenie kompetencji wynikającej z powyższych przepisów.