Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 20 października 2016 r. 2461-IBPP1.4512.592.2016.1.KJ) kwestię zakresu danych zamieszczanych na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez samorządy po centralizacji. W ślad za wyrokiem TSUE w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław oraz przepisami ustawy tzw. centralizacyjnej, od 1 stycznia 2017 r. Gmina podejmie wspólne rozliczenia podatku od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym poprzez jedną deklarację podatkową VAT-7. W związku z powyższym od 1 stycznia 2017 r. sprzedawcą i nabywcą dla gminnych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego będzie Gmina. Faktury wystawione przez jednostki budżetowe i zakład budżetowy będą zawierały następujące dane płatnika:
Gmina ..., nazwa jednostki np. (Szkoła Podstawowa, MOPS itd.), adres jednostki, NIP Gminy.
Gmina zapytała, czy prawidłowo będzie definiowała sprzedawcę i nabywcę dla jednostek budżetowych i zakładu budżetowego gminy i czy prawidłowym będzie, gdy faktury wystawiane i otrzymywane na rzecz tych jednostek i zakładu budżetowego będą zawierały wskazane wyżej dane. Sama stanęła na stanowisku, że dokumentowanie sprzedaży towarów i usług oraz zakupów towarów i usług, czyli wystawianie i otrzymywanie faktur przez inny podmiot niż podatnik, tj. gminną jednostkę budżetową i zakład budżetowy oraz przy wykorzystaniu danych identyfikacyjnych zawartych w takiej fakturze (tj. nazwa podatnika oraz wystawcy lub odbiorcy faktury, jego adres i NIP) powinno być rozstrzygane w ten sam sposób, jaki od lat praktykują oddziały osób prawnych.
Wskazała na wydawane w przeszłości interpretacje ministra finansów i orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie, przykładowo na interpretację ministra finansów Nr BPP4/443-128/13/PK z 12 kwietnia 2013 r. zmodyfikowaną pod wpływem wyroku WSA w Krakowie z 8 lipca 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 926/12. Wystawianie i otrzymywanie faktur bezpośrednio przez oddziały osób prawnych (a nie wyłącznie przez osoby prawne) odbywa się głównie w celach praktycznych. Wiadomo wtedy, w jakim miejscu dokonała się dana sprzedaż towarów i usług oraz do jakiego miejsca ma trafić dany zakup towarów i usług.
Wystawianie i otrzymywanie faktur przez oddziały osób prawnych i ich bezpośrednio dotyczące odbywa się w tych oddziałach, a faktury takie muszą być wystawiane częściowo z danymi tych oddziałów i częściowo z danymi osób prawnych. Jeśli zatem chodzi o samą nazwę (bez adresu) i sam NIP, to muszą to być dane osoby prawnej jako jednostki macierzystej oddziału. Natomiast dodatkowa nazwa wystawcy lub odbiorcy oraz jego adres, to dane dotyczące oddziału osoby prawnej. W ocenie Gminy, analogicznie wystawianie i otrzymywanie faktur dotyczących gminnych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego powinno odbywać się w tych właśnie jednostkach, a nie w gminach jako jednostkach macierzystych. Gmina wskazała także na terminologię i nazewnictwo używane w ustawie o VAT.