Przykładem takiego podejścia może być interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 czerwca 2017 r. (0114-KDIP4.4012.109.2017.2.MPE), czy też z 7 czerwca 2017 r. (2461-IBPP3.4512.186.2017.2.ZD). Czytamy tam: „w przypadku świadczenia (...) usług odpłatnej rezerwacji miejsc targowych i dokonywania poboru opłaty targowej Gmina nie będzie wykorzystywać targowiska wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W zakresie bowiem w jakim Gmina z wykorzystaniem targowiska wykonuje zadania własne, w ramach realizacji których pobiera opłatę targową, działa jako organ władzy publicznej, a działalność ta pozostaje poza zakresem przepisów dotyczących podatku od towarów i usług".
W efekcie, zdaniem organu interpretacyjnego, gmina nie będzie miała prawa do pełnego odliczenia podatku VAT, a w sytuacji, gdy nie będzie ona miała możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej, będzie zobowiązana do stosowania przepisów o sposobie określenia proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Wcześniejsze interpretacje, w których zaprezentowano takie stanowisko to m.in.: interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 maja 2017 r. (0112-KDIL1-1.4012.19.2017. 1.OA) oraz z 23 marca 2017 r. (2461-IBPP1.4512.121.2017.2.JK).
Argumenty na odliczenie całego VAT
Niewątpliwie, z jednej strony prowadzenie targowiska to zadanie własne gminy. Stosownie bowiem do art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 446), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Z kolei, w pkt 11 tego artykułu wskazano, iż w szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych. Rada gminy może natomiast wprowadzić opłatę targową, o czym przesądza art. 15 ust. 1 zd. 1. ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 716 ze zm.)
Z drugiej jednak strony, gmina wykonuje to zadanie świadcząc odpłatnie usługi na rzecz osób prowadzących sprzedaż na targowisku. Oznacza to, iż jest ono wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych, co daje prawo do pełnego odliczenia, bowiem opłata targowa nie jest przecież należna z tytułu wykorzystywania targowiska. Twierdząc inaczej, w zasadzie gminie nie przysługiwałoby nigdy pełne prawo do odliczenia VAT np. od wydatków na nieruchomości oddane w dzierżawę, jeśli tylko nieruchomości te obciążone byłyby podatkiem od nieruchomości (czyli także pewnym rodzajem daniny publicznoprawnej). Należy zatem argumentować, że pobór opłaty targowej nie stanowi wykorzystywania przez gminę targowiska na inne cele niż prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.