Stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego: Uchwała nie może być sprzeczna z ustawą

Rada gminy może uchwalić jedynie wysokość stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego. Ale nie może wprowadzać definicji i ustalać sposobu obliczania tej opłaty.

Publikacja: 29.03.2016 02:00

Stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego: Uchwała nie może być sprzeczna z ustawą

Foto: www.sxc.hu

Czego dotyczył spór

Rada gminy uchwałą ustaliła wysokość stawek opłat za zajęcie pasa drogowego i wprowadziła w niej własną definicję terminu „dzień". To wzbudziło wątpliwości prokuratora, który częściowo zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego. Zarzucił jej m.in. sprzeczność z zasadami poprawnej legislacji. W ocenie skarżącego w sprawie doszło do przekroczenia zakresu upoważnienia ustawowego. Rada gminy jest bowiem uprawniona do uchwalenia aktu obejmującego jedynie wysokość stawki opłat za zajęcie 1 mkw. pasa drogowego dróg publicznych, dla których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego. Nie ma zaś kompetencji do ustalenia definicji czy określeń w zakresie materii uregulowanej w ustawie.

Rozstrzygnięcie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uwzględnił jego skargę i częściowo unieważnił uchwałę. Przypomniał, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na jej obszarze. Upoważnienie to musi być wyraźne, a nie tylko pośrednio wynikające z przepisów ustawowych, i powinno wskazywać organ administracji publicznej właściwy do wydania danego aktu normatywnego.

Sąd podkreślał, że uchwała rady gminy jako akt podjęty w ramach upoważnienia ustawowego, udzielonego gminie do tworzenia aktów prawa miejscowego, musi respektować postanowienia aktów prawnych powszechnie obowiązujących wyższego rzędu, czyli ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Poszanowanie to oznacza, iż zarówno ich treść, jak i tryb stanowienia nie mogą pozostawać w oderwaniu od zapisów innych aktów prawa powszechnie obowiązującego. Co więcej, tworzenie i stosowanie prawa miejscowego powinno odbywać się w sposób, który sprzyja uzyskaniu efektu spójności i braku wewnętrznej sprzeczności systemu prawa oraz komplementarności regulacji prawnych w danym zakresie.

WSA wskazał na art. 40 ust. 8 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z jego treścią organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uzyskał kompetencję do ustalenia, w drodze uchwały, wysokości stawek opłaty za zajęcie 1 mkw. pasa drogowego dróg publicznych, dla których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego. Przy czym przepis ten określa maksymalny pułap poszczególnych opłat. Zdaniem sądu każde wyjście organu poza delegację ustawową, tj. ustalenie wysokości stawek opłaty, stanowi przekroczenie kompetencji wynikających z tego przepisu.

Tak stało się w spornym przypadku. Sąd zgodził się z prokuratorem, że zakwestionowane przez niego zapisy uchwały stanowią rażące naruszenie prawa. W jego ocenie m.in. określenie: „przez dzień zajęcia rozumie się także zajęcie pasa drogowego trwające krócej niż 24 godziny", jest wskazaniem przez organ stanowiący sposobu ustalania opłaty.

WSA podkreślił, że rada gminy wyraźnie przekroczyła swoje kompetencje, bo została upoważniona  tylko do ustalenia wysokości stawek opłat. Ustawodawca w żadnym razie nie upoważnia jej do ustalania sposobu obliczania opłaty i wprowadzania definicji, jak należy rozumieć określone w ustawie stany faktyczne.

Sąd zgodził się także z prokuratorem, że zaskarżona uchwała stoi w sprzeczności z zasadami poprawnej techniki prawodawczej. Według tych zasad w uchwale i zarządzeniu nie powtarza się m.in. przepisów ustaw czy rozporządzeń. Tego rodzaju powtórzenie jest normatywnie zbędne i dezinformujące.

Jak podkreślił sąd, nie można wykluczyć, że powtórzony przepis będzie interpretowany w kontekście uchwały, w której go powtórzono. A to może prowadzić do całkowitej lub częściowej zmiany intencji prawodawcy. Uchwała organu gminy nie powinna zatem powtarzać przepisów ustawowych, ani też nie może zawierać postanowień sprzecznych z ustawą.

Wyrok WSA w Szczecinie z 11 lutego 2016 r., sygn. akt II SA/Sz 577/15

Czego dotyczył spór

Rada gminy uchwałą ustaliła wysokość stawek opłat za zajęcie pasa drogowego i wprowadziła w niej własną definicję terminu „dzień". To wzbudziło wątpliwości prokuratora, który częściowo zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego. Zarzucił jej m.in. sprzeczność z zasadami poprawnej legislacji. W ocenie skarżącego w sprawie doszło do przekroczenia zakresu upoważnienia ustawowego. Rada gminy jest bowiem uprawniona do uchwalenia aktu obejmującego jedynie wysokość stawki opłat za zajęcie 1 mkw. pasa drogowego dróg publicznych, dla których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego. Nie ma zaś kompetencji do ustalenia definicji czy określeń w zakresie materii uregulowanej w ustawie.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe