Dotacja celowa w gminie tylko na przyszłe, a nie na zrealizowane cele

Dotacja celowa może być przyznana jedynie na sfinansowanie lub dofinansowanie przyszłych zadań publicznych. Nie można z niej refundować już poniesionych wydatków.

Publikacja: 16.01.2018 01:00

Dotacja celowa w gminie tylko na przyszłe, a nie na zrealizowane cele

Foto: Fotolia

12 czerwca 2017 r. Rada Miasta Rawa Mazowiecka podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na obszarze miasta na lata 2017-2018. Uchwała określała, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić w 40 proc. z dotacji, udzielonej miastu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach „Programu ograniczania niskiej emisji" oraz ze środków własnych budżetu miasta.

Pieniądze miały posłużyć m.in. do dofinansowania podłączeń lokalnych i osiedlowych kotłowni do sieci ciepłowniczej, a także do wykonania lub modernizacji instalacji c.o. i ciepłej wody w ramach zadania „Poprawa jakości powietrza w Rawie Mazowieckiej".

Rada Miasta przyjęła, że dotacja może być udzielona również tym podmiotom, które w 2015 r. zgłosiły chęć uczestnictwa w programie: „Poprawa jakości powietrza poprzez likwidację niskiej emisji, realizowaną w ramach programu KAWKA". Ponieważ Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wycofał się z tego programu, przedsięwzięcia zostały sfinansowane z własnych pieniędzy inwestorów. Rada postanowiła zatem, że z dotacji będą mogły skorzystać te pomioty, które poniosły koszty w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r. i zostały ujęte w obecnym wniosku o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Uchwałą z 13 lipca 2017 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi stwierdziło nieważność tego punktu uchwały. Zdaniem kolegium, rada. która uznała, że dotacja celowa, przewidziana w art. 403 ust.4 ustawy z 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, może być przyznana również na dofinansowanie zadań już zakończonych, rażąco naruszyła ten przepis oraz art. 126 i 127 ustawy o finansach publicznych.

Według Kolegium, nie ma możliwości dotowania pieniędzmi, przekazanymi w ramach dotacji celowej inwestycji z zakresu ochrony środowiska, zrealizowanych przed datą zawarcia umowy dotacyjnej. Przepisy Prawa ochrony środowiska i ustawy o finansach publicznych nie stwarzają do tego podstaw prawnych, gdyż wydatek miałby wtedy charakter refundacji poniesionych kosztów, a nie dotacji na realizację zadania. Ponieważ dotacja ma służyć finansowaniu lub dofinansowaniu realizacji zadań publicznych, można jej udzielić dopiero po podpisaniu umowy o przyznaniu dotacji.

Rada Miasta Rawa Mazowiecka zaskarżyła rozstrzygnięcie Kolegium RIO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. W jej opinii, Kolegium RIO błędnie przyjęło, że dotacja celowa, udzielona w trybie art. 403 ustawy – Prawo ochrony środowiska, może być wykorzystana przez beneficjenta wyłącznie na wydatki, poniesione po zawarciu umowy o udzielenie dotacji. A w konsekwencji, że refundowanie wydatków, poniesionych od 1 stycznia 2016 r. do dnia zawarcia umowy dotacyjnej, jest sprzeczne z prawem. Ani art. 403 ust. 5 Prawa ochrony środowiska, ani wspomniane przepisy ustawy o finansach publicznych nie zakazują określania w uchwałach organów gminy formy przyznania dotacji na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zadania publicznego – argumentowała rada. Nie wynika z nich, aby dotacja nie mogła być udzielana w formie refundacji już poniesionych kosztów inwestycji. Przyjęcie takiego sposobu dofinansowania leży w kompetencjach rady gminy/miasta, która w drodze uchwały określa sposób przydziału i rozliczania udzielonej dotacji celowej. Również wojewoda łódzki nie zaskarżył uchwały rady miasta jako niezgodnej z prawem, i nie dostrzegł w niej wad prawnych, których dopatruje się Kolegium RIO.

W WSA przeważyły jednak racje Kolegium RIO. Zdaniem składu orzekającego, ustawodawca nie dopuszcza możliwości dotowania środkami z przekazanej dotacji celowej inwestycji z zakresu ochrony środowiska, zrealizowanych przed datą zawarcia umowy dotacyjnej. Gdyby tak było, wydatek miałby charakter refundacji poniesionych kosztów, a nie dotacji na realizację zadania publicznego - stwierdził WSA. Sąd wyjaśnił, że nie dopuszczają do tego przepisy ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z definicją, określonych w jej przepisach, każda dotacja ma służyć finansowaniu lub dofinansowaniu realizacji zadań publicznych, które istnieją w dacie jej przyznania, a więc nie zostały jeszcze wykonane. Przepisy Prawa ochrony środowiska nie zawierają odstępstw od definicji dotacji i dotacji celowej, określonych w art. 126 i 127 ustawy o finansach publicznych – orzekł WSA, oddalając skargę rady miasta.

sygnatura akt: I SA/Łd 951/17

12 czerwca 2017 r. Rada Miasta Rawa Mazowiecka podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na obszarze miasta na lata 2017-2018. Uchwała określała, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić w 40 proc. z dotacji, udzielonej miastu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach „Programu ograniczania niskiej emisji" oraz ze środków własnych budżetu miasta.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe