"Dziewczyna we mgle": Intrygujący film o naturze zła

Mroczny dramat o trywialności zła to świetny debiut reżyserski pisarza Donato Carriesiego.

Aktualizacja: 18.04.2018 18:11 Publikacja: 18.04.2018 18:06

Foto: Best Film

W spokojnym, górskim miasteczku ginie dziewczynka. Szesnastolatka. Nikt nie wie, co się stało. Anna Lou nigdy nie była typem buntowniczki, nie mogła z domu uciec. Szła na spotkanie kościelnego bractwa, do którego należała jej rodzina i zniknęła. Została porwana? Zamordowana?

Do Avechot przyjeżdża detektyw słynący z przenikliwości, ale też z nietypowych metod. Vogel kocha rozgłos medialny. Dopuszcza do wycieku informacji, które do miasteczka ściągną tłumy dziennikarzy. Mniej interesują go badania śladów i DNA, bardziej obserwacja społeczności.

 

Po rozmowie z rodzicami dziewczyny staje przed furtką i zaczyna klaskać. We wszystkich okolicznych domach na balkonach i w oknach pojawiają się sąsiedzi. Vogel wie, że tutaj zbrodni nie mógł dokonać nikt obcy, bo zostałby natychmiast zauważony. Anna Lou musiała odejść z kimś, komu ufała. Podejrzenie Vogla pada na nauczyciela, który sprowadził się do Avechot pół roku wcześniej.

Donato Carrisi, z wykształcenia prawnik, który pracę magisterską pisał z seryjnych morderstw, dziennikarz „Corriere della Sera” i scenarzysta, ma też świetną markę jako pisarz. Już jego pierwsza, wydana w 2009 roku powieść „Zaklinacz” przyniosła mu kilka znaczących międzynarodowych nagród literackich i została przetłumaczona na 20 języków, m.in. angielski, francuski, duński, hebrajski i wietnamski. Potem wydał kilka innych tytułów. „Dziewczynę we mgle”, która jest jego debiutem reżyserskim, zrealizował na podstawie własnej książki. To pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o naturze zła rodzącego się w trywialnych warunkach, wśród zwyczajnych ludzi. Ale też spojrzenie na współczesny świat, gdzie liczą się tylko media, gdzie podniecana przez dziennikarzy sensacja przynosi rozgłos i sławę. „Sprawiedliwość nikogo nie interesuje. Nie zwiększa oglądalności” – mówi inspektor Vogel.

To wreszcie opowieść o ludzkich typach. Tony Servillo genialnie narysował postać Vogla. „Jest pan sukinsynem” – mówi do niego miejscowa policjantka. Ale aktor poszuka głębiej, rozbroi jego pancerz, pokaże wrażliwość. A Carrisi przeciwstawi staremu wydze młodego detektywa o innych metodach działania. Równie ciekawi są: oskarżony o morderstwo, napiętnowany przez miejscowych nauczyciel i psychiatra, do którego trafia Vogel. A wreszcie dziennikarka zapewniająca sobie informacje „25 minut przed innymi”.

Tu każdy, jak w Twin Peaks, ma swoją tajemnicę. Nawet Anna Lou prowadziła dwa dzienniki – jeden „oficjalny”, drugi – intymny, schowany przed oczami rodziców.

Wszyscy oni, razem z Carrisim, budują klimat filmu, w którym od początku jest drugie dno, a akcja gmatwa się jak u Lyncha. I podobnie jak to było z Laurą Palmer, widz do końca będzie się zastanawiał, co stało się z Anną Lou. A rozwiązanie zagadki wcale nie jest najważniejsze.

„Dziewczyna we mgle” to film intrygujący. Thriller nieporównywalny z obrazami o wyczynach Poirota i Sherlocka Holmesa. Czuje się w nim, jak bardzo współczesne – skomplikowane i zaskakujące – seriale zmieniły świat kryminału.

W spokojnym, górskim miasteczku ginie dziewczynka. Szesnastolatka. Nikt nie wie, co się stało. Anna Lou nigdy nie była typem buntowniczki, nie mogła z domu uciec. Szła na spotkanie kościelnego bractwa, do którego należała jej rodzina i zniknęła. Została porwana? Zamordowana?

Do Avechot przyjeżdża detektyw słynący z przenikliwości, ale też z nietypowych metod. Vogel kocha rozgłos medialny. Dopuszcza do wycieku informacji, które do miasteczka ściągną tłumy dziennikarzy. Mniej interesują go badania śladów i DNA, bardziej obserwacja społeczności.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Film
„Biedne istoty” już na Disney+. Film z oscarową Emmą Stone błyskawicznie w internecie
Film
Dżentelmeni czyli mocny sojusz dżungli i zoo
Film
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy
Film
„Pamięć” Michela Franco. Ludzie, którzy chcą zapomnieć ból
Film
Na co do kina w weekend? Trzy filmy o skomplikowanych uczuciach