fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

FIRMA Nowe rynki

Uzbekistan włączony do GSP Plus. To szansa dla polskich firm

Uzbekistan już w GSP Plus.
Włączenie Uzbekistanu do GSP Plus to szansa na ożywienie współpracy gospodarczej z tym krajem. Na zdjęciu Samarkanda/Uzbekistan. Źródło: Adobe Stock
W kwietniu br. Uzbekistan włączono do grona państw korzystających z preferencji taryfowych w dostępie do wspólnego europejskiego rynku w ramach tzw. GSP Plus. Dzięki temu zwiększa się liczba towarów, które można importować z tego kraju do UE bez ceł, z dotychczasowych 3 tys. do 6,2 tys.

Stwarza to trojakie szanse dla polskich przedsiębiorców. Co oczywiste, szerzej otwierają się możliwości dla importerów. Po drugie, GSP Plus zachęca do zainteresowania się Uzbekistanem jako możliwym miejscem produkcji dóbr do ich późniejszego eksportu na rynki Wspólnoty. Po trzecie, ciekawym obszarem działalności może stać się pomoc przedsiębiorstwom uzbeckim w uzyskaniu niezbędnych umiejętności i certyfikatów niezbędnych w eksporcie do UE.

Oprócz najludniejszego kraju Azji Centralnej jakim jest Uzbekistan wśród państw GSP Plus znajdują się też: Armenia, Boliwia, Filipiny, Kirgistan, Mongolia, Pakistan, Republika Zielonego Przylądka i Sri Lanka.

Z czym wiąże się GSP Plus?

Z zerowego cła w przywozie do Unii Europejskiej mogą skorzystać importerzy produktów dwóch trzecich wszystkich kategorii celnych, określonych w ramach standardowego ogólnego systemu preferencji (GSP). GSP Plus ma charakter motywujący kraje nim objęte do zrównoważonego rozwoju i stosowania dobrych praktyk w administracji publicznej i zarządzaniu (tzw. good governance).

Ułatwienia w dostępie do unijnego rynku są też uzależnione od ratyfikowania i wprowadzenia w życie 27 międzynarodowych konwencji. Mowa tu m.in. o porozumieniach dotyczących podstawowych praw człowieka, praw pracowniczych, ochrony środowiska, walki z nielegalną produkcją i przemytem narkotyków. Jeśli dany kraj-beneficjent nie stosuje się do wymagań może dojść do zawieszenia ulg celnych.

GSP Plus – nowe zasady w praktyce

Z formalnego punktu widzenia najludniejszy kraj Azji Środkowej wszedł do GSP Plus po kwietniowej publikacji nowelizacji odpowiednich przepisów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Właśnie w zmienionym rozporządzeniu UE nr 978/2012 można znaleźć wykaz towarów, których dotyczą nowe warunki w imporcie z Uzbekistanu. Narzędziem ułatwiającym wyszukiwanie informacji odnoszących się do warunków handlu z tym, i innymi krajami, jest zamieszczona na portalu Komisji Europejskiej wyszukiwarka „Access2Markets”. Przy czym należy uprzednio sprawdzić datę ostatniej aktualizacji zamieszczonych w niej danych.

Uzbecki resort inwestycji i handlu zagranicznego chwali się, że cła zniesiono na tekstylia, odzież i tworzywa sztuczne. Ze względu na rozpowszechnioną produkcję bawełny to grupy towarów ważnych dla uzbeckiej gospodarki.

Uzbekistan głównie z UE importuje

Unia sprzedaje trzynastokrotnie więcej do Uzbekistanu niż stamtąd importuje. Władze w Taszkencie dostrzegają duży niewykorzystany potencjał w handlu z Unią Europejską. Zajmuje ona dopiero siódme miejsce na liście głównych kierunków eksportowych Uzbekistanu. Catherine Putz, redaktor naczelna portalu „The Diplomat”, zwraca uwagę na znaczącą nierównowagę w obrotach handlowych. W 2019 r. kraje UE importowały z Uzbekistanu towary na kwotę 190 mln euro, zaś sprzedały do tego kraju dobra wartości prawie trzynastokrotnie większej (2,4 mld euro). Dla Taszkentu Unia jest więc ważnym partnerem w imporcie.

Nowe zasady handlu są postrzegane w Uzbekistanie jako szansa rozwojowa. Na specjalnej konferencji prasowej Sardor Umurzakov, wicepremier oraz minister ds. inwestycji i handlu zagranicznego zaznaczył, że ma nadzieję na „potężny impuls dla inwestorów i przedstawicieli sektora prywatnego, przede wszystkim z krajów UE, do realizacji obiecujących projektów w Uzbekistanie, a także stworzy solidną podstawę do dywersyfikacji i przyspieszonego rozwoju relacji handlowo-gospodarczych między Uzbekistanem a krajami UE”.

Szansa na ożywienie dwustronnej współpracy gospodarczej

W ocenie dr Łukasza Ambroziaka, analityka zespołu handlu zagranicznego Polskiego Instytutu Ekonomicznego aktualnie „Uzbekistan ma nadal marginalne znaczenie w handlu zagranicznym Polski.” W 2020 r. wartość polskiego eksportu towarów do tego kraju wyniosła 146,8 mln euro, a importu – 63,4 mln euro. Tym samym Uzbekistan z udziałem na poziomie 0,06 proc. uplasował się na 61. miejscu wśród odbiorców polskich towarów, a z udziałem rzędu 0,03 proc. na 85. miejscu wśród dostawców towarów do Polski.

Jednak ta sytuacja może się wkrótce zmienić. – Objęcie Uzbekistanu unijnym systemem preferencji GSP Plus oraz rozszerzenie listy produktów uprawnionych do bezcłowego dostępu do rynku UE daje uzbeckim przedsiębiorstwom możliwości zwiększenia sprzedaży w UE, w tym Polsce – ocenia Ambroziak.

W celu skorzystania z tych możliwości produkty sprzedawane na rynku unijnym muszą spełniać określone normy i standardy, co nierzadko może być trudne do wypełnienia przez uzbeckich przedsiębiorców. System preferencji GSP Plus ma charakter jednostronny, czyli tylko UE otwiera się szerzej na produkty uzbeckie. Ale pośrednio, poprzez wzrost zainteresowania Uzbeków rynkami europejskimi, mogą zyskać także unijni i polscy eksporterzy.

Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych (temat rozprawy doktorskiej: „Instytucjonalne uwarunkowania działalności polskich przedsiębiorstw przemysłu materiałów budowlanych na rynkach wschodnich”). Analityk w Fundacji Instytut Studiów Azjatyckich i Globalnych im. Michała Boyma. Autorka i współautorka licznych publikacji dotyczących międzynarodowych stosunków gospodarczych w regionie byłego ZSRR.

Źródło: firma.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA