Przyszłość kolei, szanse wykorzystania unijnego wsparcia na modernizacje linii i perspektywa zwiększenia konkurencyjności wobec transportu drogowego to problemy, które znalazły się w debacie „Polska kolej w i po roku 2023".
Prowadzący spotkanie Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, pytał m.in. o efekty dotychczasowych inwestycji, perspektywę osiągnięcia przez polską kolej średniego standardu europejskiego czy priorytety inwestycyjne.
Według Przemysława Gorgola, dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, polska kolej powinna wejść w kolejną perspektywę unijną z – jak się wyraził – „intensywnym frontem co najmniej przetargów, a może nawet robót".
– Będziemy mieli szereg linii spełniających minimalne standardy europejskie, a kolejne inwestycje będą w trakcie. Dopiero wtedy domkniemy pełne korytarze, zapewnimy nowoczesny system komunikacyjny i wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania bezpieczeństwem – mówił Gorgol.
– Musimy się przygotować do otwarcia rynku kolejowego. To duże wyzwanie – zaznaczył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.