fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Eurodotacje 2016

116 mln zł trafi do producentów gier komputerowych w ramach programu GameINN

123rf.com
38 projektów zostanie dofinansowanych w programie sektorowym GameINN. Trafi na nie prawie 116 mln zł.

Tak wynika z rozstrzygnięcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w pierwszym konkursie w programie sektorowym GameINN będącym częścią programu operacyjnego „„Inteligentny rozwój" - działanie 1.2 „Sektorowe programy B+R". GameINN realizowany przez NCBR ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 r. NCBR skierowany do firm i ich konsorcjów program uruchomiło w br. na wniosek Porozumienia Polskie Gry reprezentowanego przez spółkę CD PROJEKT, twórcę bestsellerowej gry „Wiedźmin" (na uroczystości ogłoszenie programu GameINN wnioskodawcę programu reprezentował Adam Kiciński, prezes CD Projekt i jednocześnie prezes Stowarzyszenia Polskie Gry).

Sygnatariuszami porozumienia zostały także firmy: Techland, CI Games, Artifex Mundi, Vivid Games, 11 bit studio, Bloober Team, The Farm 51 i Fuero Games. Jednym z założeń programu było opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych. I tak też się stanie gdyż wśród wybranych przez NCBR projektów są m.in. mające na celu:

stworzenie gry VR wspierającej terapię i rehabilitację osób po udarach,

opracowanie kompleksowej, bazującej na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji technologii, służącej do kreacji „żywego", grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali (City Creation),

opracowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na płynną i dynamiczną regulację wpływu czynników ludzkich i psychologii człowieka na zachowania i algorytmy sztucznej inteligencji oraz

stworzenie narzędzia umożliwiającego rozwój zdolności echolokacji u osób z dysfunkcją wzroku poprzez grę wykorzystującą dźwięki binauralne.

Zwiększona pula

Do NCBR musiały rzeczywiście trafić innowacyjne, dobrze rokujące projekty, gdyż pierwotnie budżet premierowego konkursu w GameINN wynosił 80 mln zł. Jednak w połowie listopada br. zwiększono go do 116 mln zł. Ostatecznie więc do autorów 38 nowatorskich projektów trafi dofinansowanie w wysokości ponad 115,8 mln zł.

- Wspierając rozwój branży gier video przyczyniamy się nie tylko do zwiększenia konkurencyjności polskich firm na globalnym rynku, ale także do powstawania technologii i narzędzi, które będą służyć szerokiemu gronu odbiorców. Tworzone przez nie rozwiązania mogą bowiem znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach życia, np. edukacji czy medycynie - podkreśla prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR. - Wyłonione w pierwszym konkursie GameINN projekty to dowód na to, że nasi przedsiębiorcy mają ambicje, by wyznaczać trendy w branży - dodaje prof. Chorowski.

- Polska branża gier jest młodsza od zachodniej. Wprawdzie rozwija się znakomicie i ma pierwsze duże sukcesy na koncie, ale nadal musi gonić światowych liderów, którzy zgromadzili większy kapitał i dysponują większymi możliwościami. Ponadto, w wielu krajach takich jak m.in. Wielka Brytania, USA czy Kanada firmy z sektora gier mogą starać się np. o ulgi podatkowe lub inne instrumenty wsparcia, co dodatkowo podnosi ich konkurencyjność – tłumaczył już na łamach „Rzeczpospolitej" Adam Kiciński, prezes CD PROJEKT. W jego ocenie GameINN daje dodatkowe szanse polskim producentom i jest świetną strategiczną inwestycją w branżę, która już zaczęła udowadniać, że potrafi zawalczyć o miejsce na globalnym podium. CD PROJEKT to największy zwycięzca pierwszego konkursu w GameINN. Spółka pozyskała dofinansowanie aż na cztery swoje projekty.

Kolejne szanse na granty

Niesieni sukcesami na światowych rynkach i unijnymi dotacjami producenci gier video już wkrótce będą mieli kolejne szanse, aby pozyskać bezzwrotne granty na prace badawczo-rozwojowe. NCBR zamierza bowiem ogłosić w programie GameINN jeszcze 3 konkursy. Najbliższy z budżetem 55 mln zł ma być ogłoszony 3 kwietnia 2017 r. Wnioski NCBR będzie przyjmowało od 5 maja do 6 lipca 2017 r.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA