PAIH: w krótkim czasie liczymy na wzrost eksportu o 7 proc.

Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie liczyć na 7-proc. wzrost eksportu - ocenił prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. Dodał, że szansą dla polskich marek są rynki w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej.

Publikacja: 20.06.2017 18:43

Pisula brał udział we wtorkowym posiedzeniu połączonych sejmowych komisji gospodarki i energii, które rozpatrywały rządowy projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna. Nowe przepisy mają określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.

Szef PAIH był pytany przez posłów m.in. o to, na jaki wzrost eksportu będzie można liczyć po otwarciu nowych zagranicznych biur agencji. Mają one zastąpić Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) działające przy polskich ambasadach. Posłowie chcieli również wiedzieć, jak ze swojej pracy będą rozliczani pracownicy tych biur.

"Zależy nam bardzo na zwiększeniu polskiego eksportu (...) Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie czasu liczyć na kilkuprocentowy wzrost" - powiedział Pisula. Doprecyzował, że wzrost miałby sięgnąć 7 proc.

Według prezesa PAIH, jeżeli chcemy zwiększać eksport, musimy zacząć myśleć nie tylko o państwach UE. "Wydaje się, że dźwignią handlu jest UE, ale jeśli polscy przedsiębiorcy chcą wychodzić z własnymi markami i kreować największą wartość dodaną, to przyszłość jest w rynkach pozaeuropejskich; w Azji, Afryce i w Ameryce Łacińskiej" - dodał.

Pisula ocenił, że polskie przedsiębiorstwa na tych rynkach mają przewagę konkurencyjną polegającą na tym, iż wiedzą, jak działać w otoczeniu transformacji ustrojowej.

Szef PAIH, odpowiadając na pytanie jak będą rozliczani ze swojej pracy pracownicy zagranicznych biur agencji, podkreślił, że będą to "twarde cele sprzedażowe". Zwrócił uwagę, że podobny system działa we francuskich, włoskich i brytyjskich biurach.

Dodał, że średni koszt utrzymania zagranicznego biura ma sięgać ok. 750 tys. zł. Wskazał, że koszt utrzymania WPHI obecnie przekracza 2 mln zł.

Połączone sejmowe komisje zdecydowały, by do projektu ustawy wprowadzić dwie poprawki. Jedna wydłuża vacatio legis ustawy do 14 dni z 7; druga pozwalać będzie zagranicznym biurom handlowym udzielać na potrzeby własne zamówień z wolnej ręki m.in. na remonty biur, czy wyposażenie.

Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejsce WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie.

Zgodnie z projektem ustawy do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH wliczono promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą, wspieranie inwestycji polskich na terenie kraju. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

PAIH ma prowadzić również portal informacyjny, organizować imprezy informacyjne oraz promocyjne w kraju i poza nim. Ponadto będzie zajmować się działalnością wydawniczą.

Działanie Agencji w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju ma, według projektu, zapewnić koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi ministrowi rozwoju i finansów.

Biura handlowe Agencji otrzymają także nowe zadania, takie jak: organizacja zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż, realizacja programów wsparcia dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom, opracowywanie strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, dokonywanie weryfikacji kontrahentów zagranicznych, a także świadczenie standardowych usług poza granicami kraju, zwiększających dostępność do informacji.

W krajach, w których nie przewiduje się tworzenia zagranicznych biur handlowych, wsparcie przedsiębiorcy będzie udzielane w Polsce za pośrednictwem centrali Agencji.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod swoją nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Pisula brał udział we wtorkowym posiedzeniu połączonych sejmowych komisji gospodarki i energii, które rozpatrywały rządowy projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna. Nowe przepisy mają określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.

Szef PAIH był pytany przez posłów m.in. o to, na jaki wzrost eksportu będzie można liczyć po otwarciu nowych zagranicznych biur agencji. Mają one zastąpić Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) działające przy polskich ambasadach. Posłowie chcieli również wiedzieć, jak ze swojej pracy będą rozliczani pracownicy tych biur.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze