fbTrack
REKLAMA

Ekonomia

Fulfillment – dlaczego coraz więcej firm się na niego decyduje? Wywiad z Krzysztofem Roszykiem z MW Logistics

Fulfillment to pojęcie, które ostatnio coraz częściej pojawia się w kontekście rozmów na temat e-commerce. Postanowiliśmy więc poświęcić temu tematowi nieco więcej czasu. O fulfillmencie porozmawiamy dzisiaj z Krzysztofem Roszykiem, dyrektorem operacyjnym z firmy MW Logistics.

Redakcja: Termin fulfillment obił się o uszy chyba każdemu właścicielowi sklepu internetowego. W praktyce jednak nie każdy do końca wie, na czym polega tego rodzaju usługa. Jesteś w stanie przybliżyć nam ten temat w kilku zdaniach?

Krzysztof Roszyk: Na temat fulfillmentu mógłbym mówić długo, ale spróbuję ograniczyć się do podstaw. W największym skrócie fulfillment polega na przekazaniu procesu realizacji zamówienia w sklepie online firmie zewnętrznej. Outsourcować możemy jedynie poszczególne elementy tego procesu lub całość od początku do końca. W ramach usług fulfillmentu możemy zlecić na zewnątrz także obsługę zwrotów i reklamacji. Właśnie te obszary są często newralgicznym punktem w działaniu wielu sklepów online. 

R: Jak to wygląda w praktyce?

KR: Jako przykład weźmy sobie sklep internetowy z obuwiem. Sklep realizuje 300 przesyłek miesięcznie. Przyjmijmy, że przygotowanie jednej przesyłki (kompletacja zamówienia, pakowanie, druk dokumentów sprzedaży, przygotowanie do wysyłki, nadanie) zajmuje średnio 15 min. Łatwo więc policzyć, że sama realizacja tych zamówień to aż 75 godzin pracy miesięcznie. 75 godzin, które będziemy musieli poświęcić samodzielnie lub zapłacić za nie pracownikowi. Widać więc, ile środków musimy przeznaczyć, na samo przygotowanie paczki do wysyłki. W naprawdę wielu przypadkach przekazanie tego procesu zewnętrznej firmie pozwala nie tylko realizować przesyłki szybciej, ale również taniej.

R: Jak to możliwe, że firma oferująca usługi fulfillmentu jest w stanie zrobić to taniej i jeszcze na tym zarobić?

KR: Tak, to pytanie pada bardzo często. Na odpowiedź składa się kilka elementów. Po pierwsze nasza firma dysponuje bardzo nowoczesnymi magazynami obsługiwanymi w dużej mierze przez roboty. Robotyzacja pozwoliła nam na sporą redukcję kosztów. Do tego dochodzi doświadczenie. Realizacja zamówień to nasz chleb powszedni, główny core naszej działalności. Proces ten optymalizujemy od lat i cały czas wdrażamy nowe rozwiązania. Co więcej, ze względu na wolumen realizowanych przez nas zamówień jesteśmy w stanie wynegocjować preferencyjne stawki z firmami kurierskimi. Często jesteśmy w stanie nadać przesyłkę dużo taniej niż właściciel sklepu online. 

R: Brzmi to dosyć przekonująco, ale rozumiem, że w takim modelu zajmujecie się również magazynowaniem towaru klienta? Czy to drastycznie nie zwiększa kosztów, jakie ponosi sklep?

KR: Wróćmy może na chwilę do przykładu sprzed chwili, dotyczącego sklepu z butami. Koszt założenia magazynu dla takiego sklepu to ponad 10 tys. zł. I mam tu na myśli wyłącznie koszt, jaki właściciel biznesu online poniesie na start. Do tego dochodzą koszty miesięcznego utrzymania magazynu. Korzystając z naszych usług fulfillmentu przedsiębiorca nie ponosi żadnej opłaty na start. Na dzień dobry zostaje mu więc 10 tys. w kieszeni. Natomiast miesięcznie usługa magazynowania jest w większości przypadków dużo tańsza niż utrzymanie własnego magazynu. Wynika to głównie z czynników, które opisałem powyżej. 

R: Na koniec chciałem poruszyć jeszcze temat tego, do kogo skierowana jest usługa fulfillmentu. Wiemy, że korzystają z niej największe sklepy online, w tym wiele globalnych marek. Czy to rozwiązanie wyłącznie dla biznesów e-commerce o bardzo dużych obrotach?

KR: Najpierw odpowiedzmy sobie może na pytanie, dlaczego duże marki korzystają z fulfillmentu? Oczywiście dlatego, że jest to rozwiązanie opłacalne, pozwalające na redukcję kosztów i zwiększenie jakości usług. To, że z outsourcingu usług logistycznych korzystają tylko i wyłącznie takie duże sklepu e-commerce, to mit. Ostatnie lata to bardzo duży wzrost zainteresowania fulfillmentem wśród średnich, a nawet małych sklepów online. Oczywiście kwestia atrakcyjności takiego rozwiązania jest zawsze indywidualna. Każdego właściciela sklepu internetowego zachęcam jednak do bliższego zapoznania się z tematem i sprawdzenia, ile można dzięki temu zaoszczędzić. 

Krzysztof Roszyk – Jest absolwentem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na kierunku technologia informacyjna w inżynierii maszyn rolniczych. Zawodowo jednak od ponad 13 lat kompleksowo zarządza łańcuchem dostaw w krajowych oraz zagranicznych spółkach logistycznych. Od 2018 roku zajmuje stanowisko Dyrektora Operacyjnego w firmie MW Sp. z o.o. zajmującej się kompleksową obsługą fulfillmentu dla e-commerce. Dzięki nieszablonowemu podejściu do usług logistycznych Krzysztof Roszyk współtworzył jeden z najbardziej innowacyjnych magazynów w Zachodniej Polsce. W latach 2018-2020 zdobył tytuł Master of Business in Logistics & Supply Chain Management na Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu. Posiada długoletnie doświadczenie oraz kwalifikacje w prowadzeniu i wdrażaniu projektów związanych z usprawnianiem łańcucha dostaw potwierdzone m.in. Certyfikatem MPM Productivity Management APICS I Module, CAPM Certified Associate in Project Management.

Materiał Promocyjny

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA