fbTrack
REKLAMA

Ekonomia

Zadbaj o planetę w drodze do pracy

Brak kubeczków i mieszadełek plastikowych, ograniczenie zużycia papieru i obowiązkowa segregacja odpadów, czyli idea zero waste korporacji. Pracodawcy biorą sprawy w swoje ręce i oferują proekologiczne rozwiązania w miejscu pracy, a zaczynają od wybrania odpowiedniego energooszczędnego biurowca.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat można zaobserwować rosnącą świadomość polskiego społeczeństwa w kwestii ochrony środowiska oraz racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych. Z badań Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że 94% Polaków dostrzega wpływ środowiska na jakość życia i zdrowia. Blisko połowa ankietowanych uważa, że kwestia ekologii jest bardzo istotna. Ta grupa wybiera rozwiązania bezpieczne dla środowiska, nawet gdy związane są z tym dodatkowe koszty.

Coraz więcej gospodarstw domowych rezygnuje z butelkowanej wody na rzecz kranówki, a tam, gdzie woda nie jest zdatna do picia wykorzystywane są dzbanki filtrujące. Bez wątpienia większość domów i mieszkań ma zainstalowane oświetlenie energooszczędne, które kiedyś było sporym wydatkiem, a obecnie jest to rozwiązanie na każdą kieszeń. Załóżmy, że w gospodarstwie domowym wykorzystuje się oświetlenie średnio przez 5h dziennie, jednocześnie działa 10 świetlówek kompaktowych, a cena prądu wynosi 0,55 zł za kWh. Dzięki zainstalowaniu żarówek energooszczędnych można zapłacić około 350 zł rocznie mniej![1]

A jak jest z naszym miejscem pracy? Z codziennych obserwacji biurowych można wnioskować, że papier to jedno z głównych dóbr, które jest nieustająco marnotrawione. Europejska Konfederacja Przemysłu Papierniczego (CEPI) podaje, że całkowita produkcja papieru i tektury w państwach członkowskich CEPI w 2018 roku wyniosła 92,2 mln ton, a globalnie aż 417 mln ton. Niestety w porównaniu do krajów rozwiniętych zużywamy więcej tego tworzywa, a jego wzrost w Europie jest szacowany na 0,5% rocznie.[2]

W dobie XXI wieku i nowoczesnych rozwiązań technologicznych można w łatwy sposób ograniczyć jego zużycie. Pierwszą z takich metod jest wykorzystywanie papieru pochodzącego z recyklingu. Kiedyś taki papier kojarzył się z gorszą jakością i żółtym lub szarym kolorem. Obecnie jednak przetworzony ponownie wygląda jak zwykła biała kartka i służy jednakowo dobrze. Ważne jest również, aby nie wyrzucać ich do kontenera na śmieci tylko przekazywać stare gazety i niepotrzebne dokumenty do skupu makulatury. Jest to kolejna metoda ograniczania zużycia tego materiału, który może dostać drugie życie, a przy tym nie przyczyniać się do nadmiernej wycinki drzew.

Mając na uwadze fakt, że do wyprodukowania 1 tony papieru biurowego potrzeba ściąć około 17 drzew[3], warto się zastanowić nad sensownością drukowania poszczególnych dokumentów. Jeszcze kilkanaście lat temu wszystko musiało być wkładane do segregatorów i nikt nie myślał wtedy, jakie skutki przyniesie to dla środowiska. W końcu pojawiły się komputery, rzutniki i dyski sieciowe, które nie tylko usprawniły i ułatwiły nam wszystkim pracę, ale również umożliwiły internetowy dostęp do danych.

Kolejnym prostym rozwiązaniem proekologicznym jest segregacja śmieci. Firmy wspierają ten ruch i zachęcają pracowników do przestrzegania zasad sortowania odpadów poprzez tabliczki informacyjne z instrukcją działania. Często obok pojemników na śmieci można znaleźć również miejsce na zużyte baterie i akumulatory. Z badań z 2017 roku wynika, że przeciętny obywatel naszego kraju produkuje około 312 kg śmieci rocznie[4]. Pracodawcy starają się walczyć z tym katastrofalnym w skutkach trendem, dlatego w coraz większej ilości biur nie znajdziemy już kubeczków czy mieszadełek plastikowych.

Kwestia oszczędzania wody, energii i papieru ma kluczowe znaczenie dla środowiska naturalnego. Jednakże w obliczu problemów ekologicznych takich jak zanieczyszczenie powietrza czy zmian klimatu, pracodawcy idą o krok dalej i oferują godne uwagi rozwiązania. Wszystko zaczyna się już na poziomie wyboru biurowca. Najnowsze budynki są poddawane wielu kontrolom, które weryfikują kategorie takie jak zarządzanie, zdrowie, dobre samopoczucie, materiały, odpady, wykorzystanie terenu, ekologię, zanieczyszczenia i innowacje.

Wysokie wymagania proekologiczne spełnia kompleks biurowy na warszawskim Mokotowie – Innova Work Station i Signum Work Station (dawniej Trinity Park II i Trinity Park III). W biurowcach zaimplementowano inteligentny system BMS, który pozwala na utrzymywanie stałego poziomu opłat eksploatacyjnych. Jednym z proekologicznych rozwiązań, które są zaplanowane w kompleksie, jest zainstalowanie aktywnych oczyszczaczy powietrza w recepcjach budynków.

Dzięki swojej wyjątkowej lokalizacji tuż przy stacji PKP Służewiec dojazd pracowników biurowca Innova i Signum jest niezwykle prosty i skłania do pozostawienia samochodu w domu. Kompleks znajduje się tuż przy pętli tramwajowej oraz w niewielkiej odległości od przystanku autobusowego. Bliskość metra Wierzbno zachęca także do poruszania się hulajnogą elektryczną lub rowerem miejskim Veturilo, szczególnie że zarządca nieruchomości Cromwell Property Group zaplanował postawienie ładowarek do pojazdów elektrycznych dla pracowników oraz nową stację rowerów miejskich Veturilo tuż przy kompleksie biurowym.

Budynek Innova zlokalizowany jest przy ul. Suwak 3, natomiast Signum znajduje się przy ul. Domaniewskiej 49. Zarządcą obu nieruchomości i inicjatorem zmian w budynkach jest Cromwell Property Group, który w swojej ofercie posiada funkcjonalne powierzchnie do pracy przeznaczone do dowolnej aranżacji lub adaptacji do potrzeb najemców. Jedną z przestrzeni biurowych w Signum Work Station zajmie Ringier Axel Springer Polska, wiodący wydawca na polskim rynku cyfrowym. Bardzo szerokie i atrakcyjne portfolio Cromwella przyciąga kolejnych najemców. Innowacyjność, podejście do pracowników i ciekawe przestrzenie są główną motywacją przenoszenia swoich siedzib do mokotowskiej nieruchomości.

 

REKLAMA