Produkty sieciowe – współpraca mnoży korzyści

Łącząc siły, można osiągnąć więcej. Ta prosta prawda dotyczy także przedsiębiorców. Dla firm z Polski Wschodniej, które wspólnie opracują ciekawy produkt lub usługę i zaprezentują go pod jedną, spójną marką, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przygotowało możliwość dofinansowania.

Publikacja: 17.06.2019 17:02

Produkty sieciowe – współpraca mnoży korzyści

Zapytacie, czym są produkty sieciowe. Wyobraźmy sobie najpierw trzy nieduże firmy z Warmii i Powiśla. Pierwsza to przedsiębiorstwo agroturystyczne, druga od lat organizuje wypoczynek dzieci i młodzieży nad wodą, trzecia to firma wielobranżowa z szerokim doświadczeniem w pracach budowlanych. Wspólnie opracowały innowacyjną, powiązaną ze specyfiką regionu ofertę turystyczną. Jej punktem wyjścia jest wykorzystanie potencjału, jaki wiąże się z występowaniem na tych terenach ślimaka jadalnego (Helix Aspersa). Witajcie „W Krainie Ślimaka”!

Produkt sieciowy – z czym to się je?

Projekt „W Krainie Ślimaka” nie ma precedensu w Europie! Przedsiębiorcy, tworzący konsorcjum pokazali, jak zbudować spójną markę mocno powiązaną z lokalną specyfiką. Markę, która w połączeniu z innymi atrakcjami i produktami turystycznymi wyróżnia region w skali Polski i Europy. Wartość projektu to 22 mln zł. Oferta obejmie nie tylko atrakcje kulinarne, gdzie potrawy bazujące na daniach ze ślimaka staną się pretekstem do prezentacji tradycyjnej kuchni regionu. Uwagę wielu pań przyciągnie szeroka oferta z kategorii SPA&Wellness i ekologiczne kosmetyki powstałe na bazie czystego śluzu ślimaka.

Elementem uzupełniającym będą wycieczki i wyprawy piesze, rowerowe albo wodne do głównych atrakcji Krainy Ślimaka, często połączone z poznawaniem walorów regionu. Rozbudowana zostanie baza turystyczna związana z tym aspektem projektu. Całość spinać będzie aplikacja multimedialna. Co ważne, projekt pozytywnie wpłynie na wzrost zatrudnienia. „W Krainie Ślimaka” powstaną miejsca pracy: 21 stałych i 4 sezonowe, co w regionie jest ważne i doceniane.

Tak właśnie wygląda przepis na wzorcowy produkt sieciowy. Jest to po prostu oferta łącząca rozproszone podmioty, atrakcje, miejsca czy obiekty – w taki sposób, że utworzą jedną markę?.  Może to być atrakcja turystyczna, produkt lub usługa edukacyjna. W pięciu regionach Polski Wschodniej przedsiębiorcy, którzy zdecydują się działać i inwestować wspólnie, mogą liczyć na pieniądze z Funduszy Europejskich. Produkty sieciowe są bardzo atrakcyjne dla firm z segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw planujących duże przedsięwzięcia z zakresu turystyki.

Na przedsiębiorców czekają znaczące pieniądze, bo minimalna wartość projektu to aż 5 mln złotych. Jak zawsze przy ocenie ważną rolę odgrywa innowacyjny, ciekawy pomysł.

Szczegóły opracowania produktu sieciowego na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, ale przedsiębiorcy, którzy mają pomysł na taki produkt, mogą wybrać się do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich (PIFE). Tutaj konsultant wytłumaczy i oceni, czy pomysł na projekt ma szansę otrzymać dotację, a nawet wesprze w opracowaniu wniosku. Należy pamiętać, że pracownik PIFE nie napisze wniosku za przedsiębiorcę, objaśni natomiast, jak przygotować dokumenty.

Szkiełko i oko, a nawet kolano

Inne możliwości czekają od niedawna na przedsiębiorców otwartych na współpracę ze światem nauki. Zwłaszcza tych, którzy znaleźli już instytut naukowy lub partnera merytorycznego, z którym chcą wspólnie prowadzić prace badawczo-rozwojowe. W 2019 roku po raz pierwszy konsorcja naukowo-przemysłowe mogą ubiegać się o pieniądze z tak zwanej „Szybkiej ścieżki” Programu Inteligentny Rozwój (POIR).

Oczywistą zaletą nowego rozwiązania jest, że wspólne prace mogą ruszyć zaraz po otrzymaniu dotacji, bez konieczności ogłaszania konkursu na wybór dostawcy badań. Znacząco przyśpiesza to pracę i upraszcza stronę organizacyjną projektu. Jeśli Twoja firma ma już partnera naukowego, a wspólne plany nabierają realnych kształtów – nie czekaj!

Nabór w obecnie trwającym konkursie kończy się wprawdzie 1 lipca, ale kolejny ogłoszony zostanie już 14 sierpnia i trwał będzie aż do połowy grudnia. Warto spróbować, budżet tego konkursu to kwota ponad miliard złotych!

Przykład działań opartych na tym modelu to prace nad terapią, która może znacząco usprawnić rehabilitację. Z pewnością znajdzie uznanie narciarzy, wracających do zdrowia po kontuzjach. Projekt NanoLigaBond prowadzony wspólnie przez Instytut Wysokich Ciśnień PAN i firmę Ortholigaments pozwoli na efektywne leczenie przyczepów uszkodzonych więzadeł, bez stosowania znanej chirurgom od lat ingerencji mechanicznej. W tym przypadku dofinansowanie z Funduszy Europejskich to ponad 2,5 miliona złotych.

STEP – czyli krok do fachowej konsultacji

Przedsiębiorcy, którzy mają pomysł na rozwój swoich produktów czy usług i chcą w tym celu wykorzystać współpracę z światem nauki, mają nierzadko obawy i wiele pytań. Jak ułożyć współpracę? Czy pomysł na produkt lub usługę wpisuje się w wymogi Funduszy Europejskich?

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opracowało pomocny instrument o nazwie STEP. To połączenie prostego formularza i bezpłatnych konsultacji specjalistów. W ciągu kwadransa możesz wypełnić formularz na stronie internetowej. Konsultanci w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich przeanalizują dane pod kątem wpisywania się projektu w konkretne konkursy. Oczekiwaną odpowiedź otrzymasz szybko – już po pięciu dniach. Na dalszym etapie, wyznaczony ekspert wskaże mocne i słabe strony pomysłu w kontekście kryteriów sugerowanego konkursu – o ile Twój projekt wpisuje się w Program Inteligentny Rozwój. Jeżeli jednak Twój pomysł nie będzie mógł zostać sfinansowany z tego programu, konsultant podpowie inne możliwości skorzystania z zasobów Funduszy Europejskich.

W stronę horyzontu międzynarodowego

Współpraca międzynarodowa to jeden z fundamentów Unii Europejskiej. Nic więc dziwnego, że przygotowano pieniądze i rozwiązania, których celem jest ułatwienie prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych ponad granicami. Prawie 80 milionów euro pochodzi w tym przypadku z programów Komisji Europejskiej, w szczególności największego w historii Unii programu ramowego – Horyzont 2020. Został on stworzony także po to, żeby efekty badań łatwiej trafiały z laboratoriów na rynek konsumencki. Wpłynie to pozytywnie na jakość życia, ale też pozwoli zwiększyć liczbę przełomowych dokonań, odkryć i wynalazków.

Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z elementów programu. Konsorcja często przedstawiają koncepcje innowacyjnych rozwiązań, dopracowane i przygotowane tak dalece, że zdaniem analityków, mają szansę na sukces rynkowy. Dla takich projektów przeznaczono ścieżkę Fast Track to Innovation. To część programu Horyzont 2020 dla konsorcjów składających się z 3 do 5 partnerów (z krajów członkowskich UE oraz krajów stowarzyszonych z Horyzont 2020). Obejmuje pomysły z dowolnego obszaru technologii.

Jest jeszcze czas na szukanie partnerów do współpracy, bo wnioski można składać do 22 października 2019.

Dla wielu polskich przedsiębiorców międzynarodowa kooperacja bywa nowym, poważnym wyzwaniem i zobowiązaniem. Warto jednak spróbować, tym bardziej, że w poszukiwaniach pomoże specjalnie przygotowana strona.

W historii nauki i przedsiębiorczości są tysiące przykładów, że współpraca może odmienić segment rynku, ukazać nowe szanse dla biznesu, poszerzyć horyzonty wiedzy, uczynić życie lepszym. Patrząc z tej perspektywy nie dziwi, że Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przygotowało wiele narzędzi, by wspierać, ułatwiać i inicjować współpracę twórczych ludzi biznesu, nauki i przemysłu.

Może w tym gronie znajdzie się także Twoja firma? Warto spróbować!

Zapytacie, czym są produkty sieciowe. Wyobraźmy sobie najpierw trzy nieduże firmy z Warmii i Powiśla. Pierwsza to przedsiębiorstwo agroturystyczne, druga od lat organizuje wypoczynek dzieci i młodzieży nad wodą, trzecia to firma wielobranżowa z szerokim doświadczeniem w pracach budowlanych. Wspólnie opracowały innowacyjną, powiązaną ze specyfiką regionu ofertę turystyczną. Jej punktem wyjścia jest wykorzystanie potencjału, jaki wiąże się z występowaniem na tych terenach ślimaka jadalnego (Helix Aspersa). Witajcie „W Krainie Ślimaka”!

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko