Faktoring w MSP – jak zyskać przewagę w rywalizacji z konkurencją?

Zmęczenie pracą za korporacyjnym biurkiem, wcielanie w życie studenckich pomysłów, rozwijanie rodzinnej firmy z tradycjami, marzenia o niezależności. Własny biznes ma pozwolić nam samodzielnie decydować i budować prywatny sukces. Z tym, że świetne pomysły, dobra reputacja, a nawet sieć biznesowych kontaktów nie wystarczą, żeby zapewnić dziś firmie silną pozycję na rynku. W sytuacji powszechnych opóźnień w płatnościach zarządzanie własnym biznesem to także konieczność wdrożenia rozwiązań, które pozwolą zarządzić ryzykiem finansowym, zapewnić ciągłość biznesu i planować działania na dwa kroki przed konkurencją. Czy można uniezależnić własny biznes od negatywnego wpływu opóźnień w płatnościach, nie tracąc szans na współpracę z kontrahentami?

Publikacja: 23.05.2019 13:13

Faktoring w MSP – jak zyskać przewagę w rywalizacji z konkurencją?

Foto: Andrey Popov

 „Zawieszenie” zarobionych już pieniędzy w połowie drogi pomiędzy firmą a kontrahentem, piętrzące się nieopłacone rachunki, monity i wezwania do zapłaty z urzędów, obawy przed przyjmowaniem nowych zleceń, pogarszające się relacje z kontrahentami – to częste następstwa rynkowych opóźnień w płatnościach i ogólnego trendu wydłużania terminów płatności w kontraktach. Według statystyk takie problemy dotyczą nawet 9/10 przedsiębiorców z branży MSP. Strach przed utratą płynności finansowej to jednocześnie niepewność w przyjmowaniu nowych zleceń i planowaniu inwestycji, to zachowawczość i brak możliwości wyróżnienia się na rynku. Pomimo dobrej reputacji i rzetelnie realizowanych usług, nie sposób samodzielnie dokonać zmiany i wzmocnić pozycji własnego biznesu. Przedsiębiorcy stają się niewolnikami sytuacji rynkowej.

Przyjmowane aktualnie rządowe rozwiązania w zakresie ograniczenia ilości nieterminowych płatności zakładają, że firmy i przedsiębiorstwa z kapitałem prywatnym będą zobowiązane do realizowania płatności maksymalnie po 60 dniach. Przekroczenie tego terminu spowoduje m.in. nałożenie na nierzetelnych płatników kar w wysokości 5% wartości zlecenia. Systemowe zmiany i wsparcie dla MSP w warunkach, w których firmy czekają na płatności średnio ponad trzy miesiące, są konieczne. Czy jednak termin 60 dni jako maksymalnego oczekiwania na płatność będzie wystarczający, żeby małe i średnie firmy mogły sprawnie planować zarządzanie należnościami? Czy kary za nieterminowe płatności wpłyną na długookresową poprawę płynności finansowej MSP? Czy będą wystarczająco motywujące do zmiany zachowań zleceniodawców? 

Długookresowe zarządzanie płynnością wzmacnia pozycję biznesu w MSP 

Bez względu na sytuację rynkową potrzeba nie tylko zmiany przepisów. Dla wzmocnienia pozycji konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw potrzeba zmiany myślenia samych przedsiębiorców o planowaniu finansów własnej firmy. Gwarantowanie ciągłości działań bez względu na zmiany w otoczeniu rynkowym to klucz do wzmocnienia swojej pozycji wśród innych firm oferujących te same lub podobne usługi. Aktywne tworzenie strategii zarządzania należnościami to nie doraźna potrzeba, ale nowoczesne rozwijanie własnego biznesu. To wykorzystanie takich narzędzi, które pozwolą na uniezależnienie od zmiennych tendencji rynkowych. 

Firma, która z góry będzie dysponowała remedium na brak zapłaty na czas lub możliwością elastycznego dostosowania terminu płatności do potrzeb kontrahenta, zawsze okaże się bardziej pożądanym partnerem do współpracy. Bez względu na ramy funkcjonowania MSP. Z tego choćby powodu małe i średnie firmy coraz śmielej korzystają z usług finansowania faktur dla długookresowego zabezpieczenia zobowiązań i przychodów. W 2017 roku z oferty faktoringu skorzystało w Polsce 14% firm z polskiego MSP. To dwa razy więcej niż jeszcze w roku 2016. Właściciele małych i średnich firm w Polsce korzystają z faktoringu także coraz bardziej świadomie. Poszukują sprawnych narzędzi finansowania, dzięki którym odzyskają zdolność planowania, zintensyfikują współpracę
z kontrahentami, odważniej podejmą decyzję o nowych inwestycjach. Właściwie dostosowana oferta faktoringu ma zwiększyć szanse na pozyskanie nowych kontraktów, rozwijanie współpracy
i zapewnienie sukcesu przedsiębiorstwa. 

„Zmiany oczekiwań wobec oferty finansowania faktur wśród polskich przedsiębiorstw są zrozumiałe. Właściwie dostosowana oferta faktoringu ma być stałym instrumentem poprawy płynności finansowej. Instrumentem, który w aktualnych realiach pomoże nie tylko doraźnie udrożnić przepływy finansowe, ale pozwoli odzyskać dalekowzroczność w strategicznym zarządzaniu biznesem, w planowaniu
i pozyskiwaniu kontrahentów, w inwestowaniu tam, gdzie można o krok wyprzedzić konkurentów. To przecież kluczowe zarówno dla ciągłości, jak również dla rozwoju biznesu i zapewnienia sobie przewagi na rynku”
– mówi Greg Micyk, Head of Growth, SME Lending, Ferratum Group.

Ferratum Business oferuje sprawdzony już na 9. rynkach Europy faktoring cichy, który stawia na długofalowe włączenie jej w strategię zarządzania należnościami firmy. Usługa pozostawia przedsiębiorstwu w pełni swobodną decyzję co do informowania kontrahenta o fakcie współpracy z faktorem. Dzięki temu narzędziu przedsiębiorstwo zachowuje płynność finansową, a koszt skorzystania z usługi wlicza w koszty własne, nie narażając relacji z kontrahentem. Ferratum Business chce mocniej dostosować ofertę faktoringu cichego do rosnących oczekiwań polskiego MSP, wyzwań rynku, a także zróżnicowanego przekroju sektora małych i średnich firm. Przedsiębiorca może korzystać więc z usługi  także w systemie ratalnym. To rozwiązanie dogodne m.in. w kontekście wprowadzonej w roku 2018 płatności podzielonej „split payment”. Finansowanie w Ferratum Business można uzyskać na 30, 60 lub 90 dni dla faktur w wysokości od 4 do 400 tys. zł. Tak szeroki zakres wartości faktur umożliwia korzystanie z tego narzędzia także większym i dojrzalszym firmom w celu zdynamizowania kluczowych funkcji biznesowych i wzmocnienia pozycji konkurencyjnej wśród innych podmiotów.

„Polskie firmy dopiero uczą się korzystać z finansowania faktur w sposób długofalowy. Właściwie dostosowana oferta faktoringu to remedium na brak zapłaty na czas i narzędzie, które umożliwia niezależne, stabilne, długofalowe planowanie biznesu. Ma przynieść długotrwałe korzyści poprzez uniezależnienie firmy od niekorzystnych zjawisk rynkowych, które powodują zagrożenia dla utrzymania płynności finansowej. Długofalowe włączenie usługi finansowania faktur w strategię zarządzania finansami to możliwość uelastycznienia oferty, zapewnienia dogodnych warunków współpracy kontrahentom, a co za tym idzie – wzmocnienia własnej pozycji wśród konkurentów” – podsumowuje Greg Micyk.

 

 „Zawieszenie” zarobionych już pieniędzy w połowie drogi pomiędzy firmą a kontrahentem, piętrzące się nieopłacone rachunki, monity i wezwania do zapłaty z urzędów, obawy przed przyjmowaniem nowych zleceń, pogarszające się relacje z kontrahentami – to częste następstwa rynkowych opóźnień w płatnościach i ogólnego trendu wydłużania terminów płatności w kontraktach. Według statystyk takie problemy dotyczą nawet 9/10 przedsiębiorców z branży MSP. Strach przed utratą płynności finansowej to jednocześnie niepewność w przyjmowaniu nowych zleceń i planowaniu inwestycji, to zachowawczość i brak możliwości wyróżnienia się na rynku. Pomimo dobrej reputacji i rzetelnie realizowanych usług, nie sposób samodzielnie dokonać zmiany i wzmocnić pozycji własnego biznesu. Przedsiębiorcy stają się niewolnikami sytuacji rynkowej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze