Naukowcy szukają genów długowieczności w DNA wymarłych żółwi

Badanie DNA Samotnego George'a, ostatniego przedstawiciela Chelonoidis abingdonii, podgatunku żółwi słoniowych, ma pomóc w odnalezieniu genów odpowiedzialnych za długowieczność. Żółwie z tego gatunku miały żyć nawet do 200 lat - Samotny George dożył ok. 100 lat. Gatunek wyginął w 2012 roku wraz z odejściem tego żółwia.

Aktualizacja: 05.12.2018 15:12 Publikacja: 05.12.2018 05:48

Naukowcy szukają genów długowieczności w DNA wymarłych żółwi

Foto: putneymark [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Samotny George żył na Wyspach Galapagos. Swój przydomek zawdzięczał temu, że - wbrew staraniom ekologów próbujących ocalić gatunek, nie chciał sparować się z żadną samicą pokrewnego gatunku żółwi.

Teraz - po śmierci - jak mówi dr Adalgisa Caccone, Samotny George "nadal udziela nam lekcji". Dr Caccone jest współautorką artykułu opublikowanego w magazynie "Nature Ecology & Evolution" poświęconego badaniom nad DNA żółwia.

Naukowcy podejrzewają, że długość życia żółwi słoniowych osiąga ponad sto lat ze względu na warianty genów, które umożliwiają m.in. lepszą reakcję organizmu na potencjalny rozwój nowotworów i stany zapalne.

Przed badaniem przeprowadzonym przez międzynarodowy zespół badaczy z Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu w Oviedo oraz naukowców z Parku Narodowego Galapagos i organizacji Galapagos Conservancy niewiele wiedzieliśmy jednak o genach żółwi słoniowych - zauważa amerykański "Newsweek".

Badania nad DNA tych żółwi rozpoczęły się w 2010 roku, kiedy dr Caccone zaczęła sekwencjonowanie DNA Samotnego George'a. Następnie, prof. Carlos Lopez-Otin z Oviedo przeanalizował zdobyte w ten sposób dane i porównał je z DNA Żółwi olbrzymich, selekcjonując te warianty genów, które są wiązane z długowiecznością. Następnie dane te porównano z DNA żółwiaków chińskich i ludzi.

- Wcześniej opisaliśmy dziewięć wyznaczników starzenia się i po przestudiowaniu 500 genów na podstawie tej klasyfikacji znaleźliśmy interesujące warianty (genów), które potencjalnie wpływają na sześć z tych wyznaczników u żółwi słoniowych, co otwiera nowe możliwości badań nad starzeniem się - podkreślił prof. Lopez-Otin.

Jego zdaniem badanie opisane w "Nature Ecology & Evolution" pozwala nam lepiej zrozumieć genetyczne determinanty starzenia się i może pomóc w odtwarzaniu populacji żółwi słoniowych.

Deszcz podczas burzy może uratować życie. Mokra skóra zmniejsza skutki pioruna