Czarnek: Likwidacja szkół specjalnych i poradni psychologiczno-pedagogicznych? Nieprawda

- Chcemy, aby powstała kompleksowa pomoc dla każdego dziecka i ucznia, szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny, i to od samego początku, od momentu kiedy wraca ze szpitala po urodzeniu - powiedział minister edukacji i nauki. Przemysław Czarnek zapewnił, że nie ma planów likwidowania szkół specjalnych ani poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Aktualizacja: 24.02.2021 11:49 Publikacja: 24.02.2021 10:26

Czarnek: Likwidacja szkół specjalnych i poradni psychologiczno-pedagogicznych? Nieprawda

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Minister Czarnek powiedział, że od długiego czasu w ministerstwie ds. edukacji (wcześniej MEN, dziś MEiN) we współpracy z innymi resortami trwają prace "zmierzające do tego, żeby edukacja była jak najbardziej efektywna dla wszystkich dzieci, zarówno tych, które cieszą się pełną sprawnością, jak i tych, które mają rozmaite dolegliwości i orzeczenia o niepełnosprawności". - Edukacja dla wszystkich na najwyższym poziomie, myślę, że z tą tezą wszyscy się zgadzamy dodał.

- Przy okazji tej pracy pojawiło się wiele fałszywych informacji, które chcemy dzisiaj absolutnie zdementować - oświadczył.

Mianem "fake newsa" Przemysław Czarnek określił doniesienia, że trwają prace nad likwidowaniem poradni psychologiczno-pedagogicznych i na zlikwidowaniu statusu nauczyciela pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. - Jasno i otwarcie mówię: nie, to nieprawda, nie ma planów likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych, nie ma planów likwidacji statusu nauczyciela pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych - oświadczył.

Minister dodał, że na poradniach spoczywa ciężar wspierania dzieci z niepełnosprawnościami. - I ta funkcja będzie utrzymana - zadeklarował.

- Drugi fake news, który pojawił się w ostatnich tygodniach to rzekoma informacja o planowaniu likwidacji szkół specjalnych. Nie, nie ma takich planów - oświadczył Przemysław Czarnek dodając, że takich placówek jest w Polsce ponad 2 tys. i że są plany wzmocnienia szkół specjalnych.

Minister edukacji i nauki przyznał, że jest szereg mankamentów dotyczących kształcenia dzieci niepełnosprawnych oraz opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi "od samego początku ich życia, od powrotu ze szpitala po urodzeniu". - W wielu miejscach ta pomoc nie dociera na czas i w takim zakresie, w jakim powinna dotrzeć. Pracujemy nad tym, aby wszystkie dzieci, które urodziły się z niepełnosprawnościami mogły wieść szczęśliwe życie przez to, że państwo wychodzi naprzeciw ich potrzebom, potrzebom ich rodzin i wspomaga ich od samego początku - zadeklarował.

- Chcemy wspomagać dzieci i rodziny dzieci niepełnosprawnych po to, żeby rehabilitacja i opieka nad nimi była kompleksowa i to nie rodzice musieli jej poszukiwać, tylko państwo powinno natychmiast odnaleźć rodziców i pomóc im od początku ułożyć sobie życie w tych warunkach, w jakich znaleźli się i pomóc im zaopiekować się dzieckiem z niepełnosprawnościami - kontynuował minister.

- Chcemy wzmocnić rolę poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek specjalnych - deklarował dodając, że ustalone mają być standardy zatrudnienia w szkołach i placówkach psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy.

Zdaniem Przemysława Czarnka, w Polsce jest znakomicie wykształcony dwutorowy system kształcenia dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością i potrzebą kształcenia specjalnego. - To system szkół specjalnych, które zajmują się dziećmi, które są obdarzone niestety niepełnosprawnością w znacznym stopniu, ciężką niepełnosprawnością, ale są też dzieci z lekką niepełnosprawnością, które uczestniczą w nauczaniu w szkołach ogólnodostępnych. Ten dwutorowy system pozostanie, nikt go nie zlikwiduje - mówił minister.

Szef MEiN zapowiedział, że w kwietniu ruszy nabór do mającego się rozpocząć we wrześniu dwuletniego pilotażowego programu, który obejmie 16 z ponad 2000 szkół specjalnych. Program ma polegać na tworzeniu "specjalistycznych centrów edukacji włączającej". - Będziemy badać w jaki sposób wykorzystać doświadczenie szkół specjalnych (...) żeby dzieci, które dzisiaj są w szkołach ogólnodostępnych mogły otrzymywać większe wsparcie i lepszą edukację na wyższym poziomie - przekazał.

Minister Czarnek powiedział, że od długiego czasu w ministerstwie ds. edukacji (wcześniej MEN, dziś MEiN) we współpracy z innymi resortami trwają prace "zmierzające do tego, żeby edukacja była jak najbardziej efektywna dla wszystkich dzieci, zarówno tych, które cieszą się pełną sprawnością, jak i tych, które mają rozmaite dolegliwości i orzeczenia o niepełnosprawności". - Edukacja dla wszystkich na najwyższym poziomie, myślę, że z tą tezą wszyscy się zgadzamy dodał.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Warszawski Uniwersytet Medyczny nie wybierze rektora 23 kwietnia
Edukacja
Klucz odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z Chemii z Wydziałem Chemii UJ 2024
Edukacja
Próbna Matura z Chemii z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego 2024
Edukacja
Sondaż: Co o rezygnacji z obowiązkowych prac domowych myślą Polacy?
Edukacja
Koniec obowiązkowych prac domowych. Prezes ZNP mówi: Za szybko