Rodzice chcą mieć wpływ na to, co się dzieje w szkołach

Rodzice oczekują zmian: prawa do zakładania konta w banku i korzystania z funduszy unijnych oraz jednego procentu.

Aktualizacja: 13.05.2019 08:24 Publikacja: 13.05.2019 08:10

Rodzice chcą mieć wpływ na to, co się dzieje w szkołach

Foto: Fotolia

Rodzice chcą mieć coraz większy wpływ na to, co dzieje się w szkole. W piątek podczas trzecich obrad rządowego oświatowego okrągłego stołu poinformowali, że opracowali projekt zmian prawa oświatowego, który rozszerza kompetencje rad rodziców w oświacie.

Powołanie podstolika rodziców zainicjowano po pierwszych obradach okrągłego stołu, które odbywały się 26 kwietnia. Pierwotnie dyskusje prowadzone były przy czterech podstolikach. Jeden z nich dotyczył nauczycieli, drugi uczniów, trzeci nowoczesnej szkoły, a czwarty jakości w systemach nauczania.

Czytaj także: Nauczyciele: rodzice są agresywni

Jakich zmian oczekują rodzice? Posłanka Prawa i Sprawiedliwości Teresa Wargocka, przestawiając rozwiązania wypracowane przy tym podstoliku, mówiła, że rodzice chcą mieć coraz większy wpływ na to, jak funkcjonuje szkoła. Domagają się także ułatwień w zakładaniu konta przez rady rodziców.

– Rodzice chcieliby także móc pozyskiwać środki z 1 proc. oraz środki z funduszy europejskich – tłumaczyła Teresa Wargocka.

Rodzice oczekują również, że otrzymają większy wpływ na politykę kadrową w szkole, a także prawo oraz narzędzia do oceny pracy dyrektorów. Domagają się także, by przedstawiciele rad rodziców byli oddelegowywani ze swoich miejsc pracy, by mogli pracować na rzecz szkoły.

Zwrócili uwagę także na konieczność ograniczenia liczby dni wolnych od szkoły. Ich zdaniem jest ich zbyt dużo, co dezorganizuje pracę zawodową rodziców. Zwrócili uwagę także na konieczność prawnego uregulowania zasad funkcjonowania świetlicy szkolnej – tak by został w nich wyznaczony czas na odrabianie prac domowych. – Rodzice chcą, by po pracy i szkole był czas na odpoczynek i życie rodzinne – tłumaczyła Wargocka.

Wiele oczekiwań rad rodziców jest uzasadnionych. Od kilku lat istnieje problem zakładania przez nie kont bankowych, co utrudnia wpłacanie składek zebranych od uczniów. Ponadto ubiegłoroczna kontrola NIK w szkołach pokazała, że pozycja rad jest bardzo słaba, a gromadzone przez nie pieniądze nie zawsze są przeznaczane na działalność dydaktyczną i wychowawczą szkoły.

Ponadto podczas obrad okrągłego stołu poruszono problem uelastycznienia i zmniejszenia podstawy programowej, a także zapewnienia szkole i nauczycielom większej autonomii. Poruszono również sprawę przyznania nauczycielom statusu funkcjonariusza publicznego oraz powiązania wynagrodzenia nauczycieli z jakością ich pracy. Uznano, że awans zawodowy nauczycieli jest formułą, która się zdezaktualizowała.

Obecny na obradach premier Mateusz Morawiecki nie odniósł się bezpośrednio do żadnego ze zgłoszonych postulatów, uznał jednak, że wiele z tych propozycji warto wdrożyć. Zapowiedział także, że strona rządowa jest gotowa na „dłuższy cykl spotkań".

Tak jak poprzednio w obradach nie wzięły udziału Związek Nauczycielstwa Polskiego oraz Forum Związków Zawodowych.

Rodzice chcą mieć coraz większy wpływ na to, co dzieje się w szkole. W piątek podczas trzecich obrad rządowego oświatowego okrągłego stołu poinformowali, że opracowali projekt zmian prawa oświatowego, który rozszerza kompetencje rad rodziców w oświacie.

Powołanie podstolika rodziców zainicjowano po pierwszych obradach okrągłego stołu, które odbywały się 26 kwietnia. Pierwotnie dyskusje prowadzone były przy czterech podstolikach. Jeden z nich dotyczył nauczycieli, drugi uczniów, trzeci nowoczesnej szkoły, a czwarty jakości w systemach nauczania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe