Doradca podatkowy nie powinien być lobbystą - pokłosie przesłuchań przed komisją śledczą ws. VAT

Tworzenie przepisów fiskalnych wymaga specjalistycznej wiedzy, ale ekspert ma zachować wymóg uczciwości.

Aktualizacja: 27.11.2018 05:44 Publikacja: 26.11.2018 17:41

Doradca podatkowy nie powinien być lobbystą - pokłosie przesłuchań przed komisją śledczą ws. VAT

Foto: www.sxc.hu

Ubiegłotygodniowe przesłuchania przed komisją śledczą w sprawie VAT przyniosły podejrzenie o to, że uchwalane przed kilku laty przepisy o tym podatku celowo formułowano tak, by umożliwić wyłudzenia. W tym procederze mieli brać udział doradcy podatkowi – jako lobbyści. Jak ten problem ocenić od strony prawnej i etycznej? Przecież doradztwo podatkowe jest zawodem zaufania publicznego, a osoby go wykonujące nie powinny swoim działaniem budzić podejrzeń o celowe psucie prawa.

Jak zauważa Andrzej Marczak, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, doradcy angażujący się w działalność legislacyjną na czyjeś zlecenie powinni zachować dużą ostrożność. – Ustawa o doradztwie i nasze zasady etyki zawodowej zobowiązują do zachowania bezstronności i niepodejmowania zajęć, które mogłyby tę bezstronność naruszyć. Jeśli zdarzą się podejrzenia o naruszenie obowiązujących przepisów, to oczywiście sprawę taką powinny wszechstronnie wyjaśnić właściwe organy – deklaruje Marczak.

Ekspert ma tłumaczyć

Wiceprzewodniczący KRDP podkreśla jednak, że prawo podatkowe jest skomplikowaną materią, dlatego naturalne jest korzystanie z ekspertów, w tym z pomocy doradców podatkowych w tworzeniu prawa podatkowego.

– To my bowiem współpracujemy z podatnikami, najczęściej prowadzącymi działalność gospodarczą, i znamy uwarunkowania ich działalności – mówi Marczak.

Podobnie uważa posłanka PO Krystyna Skowrońska, od wielu lat zasiadająca w sejmowej Komisji Finansów Publicznych (ostatnio jako wiceprzewodnicząca).

– Korzystanie z doradców podatkowych to normalna rzecz, ale poseł nie powinien zgłaszać projektów ani poprawek, jeśli sam nie rozumie zgłaszanych przepisów. Ja zawsze proszę doradcę o wszechstronne wyjaśnienie ich treści i skutków – deklaruje Skowrońska.

Obecny przewodniczący KFP poseł PiS Andrzej Szlachta zwraca uwagę, że proces legislacyjny w Sejmie jest przejrzysty.

– Posiedzenia komisji są transmitowane i nagrywane. Zawsze bezwzględnie przestrzegam zasady, by eksperci przedstawiali się z imienia i nazwiska oraz by zaznaczali, kogo reprezentują – mówi Szlachta. Zwraca uwagę, że większość projektów podatkowych i tak przedstawia rząd, a liczy się przede wszystkim jego stanowisko.

– Niezależnie od tego, kto rządzi, najważniejsze jest stanowisko rządu i parlamentarnej większości, a nie zaproszonych na obrady ekspertów – dodaje Krystyna Skowrońska.

Dla budżetu i biznesu

Jak odróżnić działania psujące system od projektów stworzonych w interesie społecznym? Jak przyznaje Andrzej Szlachta, to bywa trudne, ale jeśli wnioski legislacyjne są zgłaszane w przejrzystej procedurze, to można je zaakceptować. – Tak przyjęliśmy wniosek przedsiębiorców zajmujących się e-papierosami, by przesunąć opodatkowanie akcyzą do połowy 2019 r. To na ogół małe firmy, dla nich dostosowanie się do nowych wymogów jest kosztowne, a przesunięcie terminu nie koliduje z normami unijnymi – relacjonuje Szlachta.

Są też przykłady przepisów zaprojektowanych przez doradców, które usprawniają system podatkowy. W 2013 r. kancelaria Parulski i Wspólnicy opublikowała „Raport Deregulacyjny", postulujący zmianę wielu przepisów o akcyzie bez osłabiania wpływów do budżetu.

Jak zaznacza współautor raportu, doradca podatkowy Szymon Parulski, zaproponowany w nim Elektroniczny Dokument Dostawy będzie wprowadzony od 1 stycznia 2019 r. – To rozwiązanie pomaga walczyć z szarą strefą, bo władze będą wiedziały, czym handlują przedsiębiorcy np. z branży paliwowej, a samym przedsiębiorcom zaoszczędzi to pracy z dokumentami papierowymi – mówi ekspert. I podkreśla, że raport powstał na podstawie praktycznych doświadczeń różnych podatników. – Naszą rolą było ich zebranie i opracowanie rozsądnych propozycji ustawowych. Cieszę się, że władze już w ok. 60 proc. je zrealizowały – mówi Parulski.

Trzeba unikać konfliktu interesów

Przepisy ustawowe i wewnętrzne samorządu doradców podatkowych nie regulują wprost sytuacji zaangażowania doradcy w proces legislacyjny. Doradca nie powinien jednak obsługiwać klientów, których sprawami się zajmował jako urzędnik. Zgodnie z art. 32 ustawy o doradztwie podatkowym w ciągu dwóch lat od dnia wpisu na listę nie można wykonywać doradztwa na rzecz osób, których sprawy dany doradca rozstrzygał w ciągu ostatnich trzech lat przed ustaniem zatrudnienia lub pełnienia funkcji.

Według art. 10a zasad etyki doradców podatkowych (uchwała KRDP nr 237/2018) doradca zobowiązany jest do „dokonania w sposób rzetelny oceny, czy prowadzona przez niego działalność gospodarcza lub zatrudnienie nie spowoduje (...) naruszenia obowiązujących go przepisów, w szczególności zasad etyki".

Czytaj też:

Poufność w relacji z doradcą podatkowym w interesie obywateli

Legalny lobbing to fikcja

Ubiegłotygodniowe przesłuchania przed komisją śledczą w sprawie VAT przyniosły podejrzenie o to, że uchwalane przed kilku laty przepisy o tym podatku celowo formułowano tak, by umożliwić wyłudzenia. W tym procederze mieli brać udział doradcy podatkowi – jako lobbyści. Jak ten problem ocenić od strony prawnej i etycznej? Przecież doradztwo podatkowe jest zawodem zaufania publicznego, a osoby go wykonujące nie powinny swoim działaniem budzić podejrzeń o celowe psucie prawa.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe