Prąd napędza nowoczesne floty już dziś!

Transport lokalnie bezemisyjny staje się globalnym trendem. Elektryczne floty zaczynają powstawać także w Polsce, czego przykładem może być zakup 50 pojazdów Mercedes-Benz eVito przez firmę DPD Polska.

Publikacja: 24.06.2021 02:30

Prąd napędza nowoczesne floty już dziś!

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Mercedes-Benz Polska

Elektromobilność to dla Mercedes-Benz od dawna jeden z głównych celów strategicznych, obejmujących nie tylko same pojazdy. Dobrze wyraża to podejście ogłoszona w 2019 roku strategia na rzecz zrównoważonego rozwoju „Ambition39", w myśl której od 2040 roku – dziesięć lat przed terminem wyznaczonym przez porozumienie paryskie – koncern uzyska neutralność węglową nie tylko w zakresie oferowanych samochodów, ale także sposobu ich produkowania. Podejmując tę inicjatywę, pod lupę wzięto cały łańcuch wartości: od działu rozwoju po sieć dostawców, własną produkcję i elektryfikację pojazdów, aż po energię odnawialną w fazie użytkowania pojazdów elektrycznych. Natomiast własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz będą neutralne pod względem emisji CO2 już od 2022 r. Dotyczy to ponad 30 fabryk samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Również od 2022 roku neutralna pod względem emisji CO2 będzie produkcja baterii.

– Zmiany klimatyczne są faktem, a miasta szybko się rozwijają – i będą się rozwijać nadal. Mamy tu do czynienia z dwoma kluczowymi, przeciwstawnymi trendami. Są to z jednej strony rosnące ograniczenia dla pojazdów z konwencjonalnym napędem ze względu na konieczność zmniejszenia emisji CO2, a z drugiej dynamiczny rozwój e-handlu i zapotrzebowania na transport. Naturalnym rozwiązaniem, odpowiadającym na potrzeby zarówno klimatu, jak i gospodarki, jest elektromobilność. Dlatego jako koncern pracujemy nad tym, żeby nasza działalność była możliwie zrównoważona, potrzebują tego nasi klienci i my wszyscy – mówi Thomas Greipel, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Vans w Polsce.

Już dziś Mercedes-Benz Vans jest w stanie odpowiedzieć na rosnące potrzeby klientów flotowych w zakresie elektromobilności dzięki elektrycznym wersjom swoich flagowych modeli dostawczych – eVito i eSprinterowi – do których jeszcze w tym roku dołączy najmniejszy w rodzinie, nowy eCitan. – Lokalnie zeroemisyjne floty to już globalny trend i nasi klienci w coraz większym stopniu go uwzględniają w swoich strategiach. Już teraz widać, że to właśnie firmy flotowe są w awangardzie tych zmian i z nimi prowadzimy najwięcej rozmów – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce.

W 2020 roku w Niemczech firma Amazon, gigant e-handlu, zamówiła 1800 elektrycznych pojazdów dostawczych z gwiazdą – w tym 600 eVito i 1200 eSprinterów, które będą obsługiwać europejskich odbiorców. Obydwa te modele pod względem wyposażenia i zasięgu idealnie nadają się do wymagań branży kurierskiej, przesyłek ekspresowych i paczek w zakresie dostawy towarów tzw. ostatniego kilometra. Dowodzą też, że połączenie lokalnej jazdy bezemisyjnej, przekonujących osiągów, komfortu i niskich kosztów eksploatacji jest realne.

W Polsce z podobnego założenia wyszła DPD Polska należąca do międzynarodowej sieci kurierskiej DPDgroup. W jej przypadku włączenie do floty 50 pojazdów eVito ma ułatwić osiągnięcie jednego z celów długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju DPDgroup – czyli neutralności doręczeń. Grupa zobowiązała się do 2025 r. znacząco obniżyć ślad węglowy doręczeń w wybranych europejskich miastach i zmniejszyć emisje o co najmniej 80 proc. w porównaniu z rokiem 2020.

Takiej właśnie postawy coraz częściej oczekują także klienci firmy, a potwierdzają to analizy zachowań i preferencji konsumentów, takie jak najnowszy Barometr E-Shopper. Wynika z niego, że e-nabywcy wymagają od marek i firm działań, które zapewnią skuteczne usługi przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne i otoczenie społeczne.

– W czasie pandemii koronawirusa wzrosła wrażliwość nie tylko na kwestie ochrony zdrowia, ale i na działania związane z koniecznością zapobiegania zmianom klimatu. Zauważamy wzrost rynku towarów z „drugiej ręki" i zwiększone zapotrzebowanie na przyjazne dla środowiska opcje doręczenia. Staramy się spełnić te oczekiwania poprzez wprowadzenie do naszej floty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Kolejne samochody typu plug-in to ważny krok DPD Polska w tym kierunku – komentuje transakcję Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. ©?

Mercedes-Benz eVito, jako pojazd lokalnie bezemisyjny, zaprojektowany szczególnie z myślą o miejskiej dystrybucji, doskonale się wpisuje w strategię redukowania śladu węglowego DPD Polska. Jego użytkowanie zapewni jednocześnie pracującym w firmie kurierom wiele innych korzyści, które oferuje elektromobilność – takich jak cicha jazda i możliwość korzystania z buspasów oraz bezpłatne parkowanie. To ogromne ułatwienie w ich pracy, która polega na nieustannym przemieszczaniu się po zatłoczonym mieście. Dla kuriera fakt, że nie musi np. odczekać kilku zmian świateł, stojąc w korku, oznacza sporą oszczędność czasu. Tę samą zaletę ma bezpłatne parkowanie – to co najmniej 2–3 minuty na każdym przystanku, a tych przystanków w ciągu dnia są dziesiątki.

Kluczowym atutem jest jednak to, że biorąc pod uwagę średni dystans 80–100 km, który pokonuje codziennie kurier w mieście, eVito z zasięgiem 150 km pozwoli zrealizować wszystkie dostawy w ciągu dnia bez konieczności doładowywania akumulatora. Jest to możliwe dzięki konfiguracji maksymalnej prędkości do 80 km/h, która w warunkach miejskich jest całkowicie wystarczająca. Jednocześnie napęd elektryczny zapewnia także komfortową i dynamiczną jazdę, ponieważ oferuje moc maks. 85 kW i osiąga moment obrotowy 295 Nm. eVito ładuje również akumulatory podczas jazdy, dzięki możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania. Kierowca ma ogromny wpływ na poziom rekuperacji, a co za tym idzie zasięg, sterując nim za pomocą manetek przy kierownicy – może wybrać jeden z czterech poziomów: „D–", „D", „D+" i „D++". Do dyspozycji ma także trzy programy jazdy „E+", „E" i „C".

Kolejny istotny w pracy kuriera aspekt specyfikacji eVito to przestrzeń ładunkowa, która wynosi 6,6 m3, ponieważ umiejscowienie napędu elektrycznego w żaden sposób jej nie ogranicza.

W ten sposób średni van z gwiazdą – lekki, funkcjonalny, wszechstronny i niezawodny – w swojej lokalnie bezemisyjnej wersji zachowuje wszystkie sprawdzone walory Vito. Tak samo jest w przypadku eSprintera, flagowego dużego pojazdu dostawczego Mercedes-Benz. W dodatku wraz z elektrycznym napędem klient otrzymuje cały ekosystem usług, takich jak Mercedes PRO z narzędziem do zarządzania ładowaniem, cztery przeglądy gratis oraz gwarancję na akumulator do ośmiu lat lub do 160 tys. km. W połączeniu z niższymi kosztami eksploatacji pojazdów elektrycznych oznacza to, że dowolna flota może zyskać w eVito lub w eSprinterze niezawodnego partnera do miejskiej dystrybucji, dzięki któremu zrealizuje własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, zbuduje wizerunek firmy nowoczesnej i ekologicznej oraz przyczyni się do zredukowania zanieczyszczeń w miastach, zachowując pełną efektywność biznesową.

Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze