Nowa procedura reklamacji
Dla firm, które mimo wszystko uważają, że odmowa jest niesłuszna i przedsiębiorca ma to udokumentowane, PFR z bankami uruchomił właśnie specjalną procedurę reklamacyjną. Przedsiębiorca może złożyć w banku wszelkie dokumenty, np. zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami, z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami i inne potwierdzające słuszność jego wniosku. Wtedy każda taka sprawa będzie rozpatrywana indywidualnie. W podobnym trybie rozpatrywane będą sprawy firm, które na przykład popełniły ewidentne pomyłki, wypełniając wniosek, i ubiegały się o zaledwie ułamek należnej im kwoty.
– Jeśli przedsiębiorca nadal będzie niezadowolony z rozstrzygnięcia w sprawie złożonego wniosku, zawsze może się odwołać do sądu powszechnego na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego – dodaje Marczuk.
„Rzeczpospolitej" nie udało się jednak ustalić w PFR, na podstawie którego przepisu kodeksu cywilnego przedsiębiorcy mogliby skarżyć decyzje odmowne. Jednocześnie rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wskazuje, że w takim przypadku zastosowanie powinna mieć raczej procedura administracyjna.
Przedsiębiorcy chcieliby wiedzieć dlaczego
Rozstrzygnięcie tego problemu może już niedługo mieć znaczenie dla biznesu. Okazuje się, że przedsiębiorcy nie wiedzą, dlaczego PFR odrzucił ich wniosek i co mają w nim poprawić, aby został zaakceptowany.
– Sprawne rozpatrywanie wniosków robi ogromne wrażenie, bo przedsiębiorca dostaje odpowiedź nie później niż w ciągu 24 godzin. Dzieje się to za sprawą automatów, które rozpatrują takie wnioski, nie ma więc tu mowy o uznianiowości. Dochodzi jednak do błędów, które kończą się odmowami przyznania wsparcia – mówi Artur Mazurkiewicz, prezes zarządu Dolnośląskich Pracodawców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan.
Dobrze ilustruje to przykład przedsiębiorcy składającego wniosek. Spotkał się z odmową, gdy miał nadpłatę w ZUS. System potraktował to jako nieprawidłowy stan rozliczeń z ZUS, w domyśle niedopłatę. Ten problem, jak i wiele innych, został szybko usunięty. Ciągle biznesmeni spotykają się z odrzuceniem wniosków, bo są problemy z liczeniem pracowników, udowadnianiem, że nie mają zaległości. W razie odrzucenia wniosku nie są w stanie dowiedzieć się, dlaczego konkretnie nie dostaną wsparcia.