Badanie sondażowe połączone z losowaniem nagród to gra losowa - wyrok NSA

Badanie sondażowe połączone z losowaniem nagród to gra losowa.

Publikacja: 10.02.2017 06:15

Badanie sondażowe połączone z losowaniem nagród to gra losowa - wyrok NSA

Foto: 123RF

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki w sporze o charakter badania sondażowego.

Spółka w październiku 2011 r. wystąpiła z pytaniem, czy planowane przez nią przedsięwzięcie jest grą losową. Wskazała, że ma polegać na przeprowadzaniu badań marketingowych na zlecenie odrębnych firm wśród widzów programu telewizyjnego. Uczestnicy badań sondażowych będą mieli prawo wziąć udział w badaniu poprzez SMS. Będą pozyskiwani przez prezentacje pytań na ekranie telewizora podczas programu reality show. Spółka tłumaczyła, że badanie sondażowe obejmie wszystkich oglądających. Wylosowani uczestnicy otrzymają nagrody. Sama uważała, że opisane badanie nie jest grą losową, bo brak w nim przypadkowości.

Minister finansów uznał jednak, że badanie będzie grą. W jego ocenie warunki i zasady przeprowadzania badań sondażowych określone przez pytającą są wzajemnie sprzeczne i niezgodne z ogólnie przyjętymi zasadami prowadzenia sondaży.

Z jednej strony spółka zamierza bowiem zdobyć jak najwięcej opinii uczestników, aby sondaże były miarodajne. Z drugiej jednak dopuszcza do wielokrotnego udziału poszczególnych uczestników, co może doprowadzić do zafałszowania wyniku sondażu.

Możliwość wielokrotnego udziału w badaniach z punktu widzenia respondenta może sugerować, że celem uczestnictwa nie jest oddanie głosu, ale zdobycie nagrody. Urzędnicy podkreślali, że w spornym przypadku na etapie przyznawania wygranych występuje element losowości.

Spółka nie zgadzała się z taką oceną. Wskazywała m.in. że inne firmy w skali masowej organizują tego rodzaju sondaże i plebiscyty, które nie są uznawane za gry losowe.

Ostatecznie stanowisko Ministerstwa Finansów potwierdził nie tylko Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, ale również NSA. W ocenie NSA charakter działalności skarżącej w zakresie badania sondażowego połączonego z nagrodami świadczy o grze losowej. Jak zauważyła sędzia Magdalena Maliszewska, ustawowy katalog gier nie jest zamknięty.

Jak tłumaczył NSA, do kompetencji ministra należy za każdym razem ustalenie charakteru przedsięwzięcia na podstawie akt sprawy i jej całokształtu oraz ustawowych przesłanek dotyczących gier losowych.

Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: II GSK 5530/16

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki w sporze o charakter badania sondażowego.

Spółka w październiku 2011 r. wystąpiła z pytaniem, czy planowane przez nią przedsięwzięcie jest grą losową. Wskazała, że ma polegać na przeprowadzaniu badań marketingowych na zlecenie odrębnych firm wśród widzów programu telewizyjnego. Uczestnicy badań sondażowych będą mieli prawo wziąć udział w badaniu poprzez SMS. Będą pozyskiwani przez prezentacje pytań na ekranie telewizora podczas programu reality show. Spółka tłumaczyła, że badanie sondażowe obejmie wszystkich oglądających. Wylosowani uczestnicy otrzymają nagrody. Sama uważała, że opisane badanie nie jest grą losową, bo brak w nim przypadkowości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami