W 2015 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z wystąpieniem w sprawie planowanego wówczas wprowadzenia identyfikacji głosowej wszystkich podatników dzwoniących na Krajową Informację Podatkową. Ówczesny wiceminister finansów Jacek Kapica poinformował, że uruchomienie Systemu Informacji Telefonicznej związane jest z modernizacją infolinii Krajowej Informacji Podatkowej. System już od 5 sierpnia 2015 r. umożliwiać miał obsługę podatnika w ramach kanału głosowego, a w kolejnych etapach miał pozwalać na obsługę zapytań podatników kierowanych za pośrednictwem formularza umieszczonego na Portalu Podatkowym oraz obsługę podatnika on - line za pośrednictwem komunikacji chat. Z pisma wynikało, że w pierwszej kolejności miała być przeprowadzona pilotażowo metoda biometryczna w stosunku do urzędników skarbowych, którzy w ramach wdrażanej usługi wsparcia merytorycznego dla urzędów skarbowych kontaktują się z infolinią KIP.

Do Rzecznika dotarły ponadto pisma Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych kierowane do Ministerstwa Finansów, w których GIODO zadawał pytanie o podstawę prawną wprowadzenia wobec podatników metody identyfikacji głosowej. Taka podstawa prawna, zgodnie z Konstytucją, powinna znajdować się w przepisach ustawy. GIODO zaznaczał, że odpowiednie przepisy muszą wejść w życie zanim jeszcze system zacznie funkcjonować tak, by dane osobowe mogły być przetwarzane w sposób legalny.

Obecnie trwają legislacyjne prace przygotowawcze, które umożliwią bezpośrednie stosowanie od 25 maja 2018 r. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Zawiera ono regulacje dotyczące danych biometrycznych, za które należy uznać również brzmienie głosu. Przewiduje, że każde przetwarzanie danych osobowych musi być planowane z uwzględnieniem koncepcji ochrony prywatności w fazie projektowania (privacy by design).

W tej sytuacji RPO  zwrócił się do Ministra z prośbą o wyjaśnienia dotyczące aktualnego stanu sprawy. Poprosił  o wskazanie, czy System Informacji Telefonicznej już funkcjonuje  i jaka jest podstawa prawna jego działania oraz o informację, czy w resortach rozwoju i finansów trwają prace, które dostosowałyby funkcjonowanie Systemu do wymogów rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych.