Porozumienie zostało podpisane 7 marca 2017 r. w Warszawie podczas 20. IAB Expert Panelu: Prywatność w sieci. Parafowali je dr Edyta Bielak-Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) oraz Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Porozumienie ma na celu wzmocnienie poziomu ochrony danych osobowych na polskim rynku internetowym oraz upowszechnienie i jednolite wdrażanie zasad tej ochrony zgodnie z europejskimi i polskimi regulacjami prawnymi w tym zakresie. Przede wszystkim jednak jego zawarcie jest podyktowane potrzebą efektywnego dostosowania się do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (tzw. „ogólne rozporządzenie o ochronie danych").
Jak mówi dr Edyta Bielak-Jomaa: – Nowe unijne przepisy w zakresie ochrony danych osobowych, które wprowadzają wiele istotnych zmian związanych z przetwarzaniem danych osobowych z wykorzystaniem Internetu, wymagają od podmiotów działających na polskim rynku interaktywnym gruntownych zmian. Przedstawiciele firm muszą jednak wiedzieć, co należy zmienić i w jaki sposób prawidłowo dostosować się do nowego prawa. W odpowiedzi na tę ważną potrzebę edukacyjną zdecydowaliśmy, by zacieśniając naszą współpracę z IAB Polska, podjąć działania regulacyjne w tym zakresie.
Efektem współpracy obu podmiotów ma być opracowanie branżowego kodeksu postępowania w zakresie ochrony danych osobowych w działalności polskiego rynku internetowego i komunikacji interaktywnej. Publikacja ta, uwzględniająca specyfikę branży informatycznej, będzie zgodna z wymaganiami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz przepisami prawa krajowego.
GIODO podkreśla, że kodeks zostanie przyjęty dla sektora, w którym ze względu na zakres przetwarzanych informacji, jak również powszechność świadczonych usług, potrzeba ochrony danych osobowych ma obecnie ogromne znaczenie.