Badania Komisji Europejskiej wskazują na wielki optymizm wśród konsumentów i przedsiębiorców

Sondażowe badania Komisji Europejskiej sugerują, że nastroje nad Wisłą są najlepsze od czterech lat. Inne dane nie do końca te wnioski potwierdzają.

Aktualizacja: 29.04.2016 07:06 Publikacja: 28.04.2016 21:00

Foto: Bloomberg

Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) polskich konsumentów i przedsiębiorców w kwietniu wzrósł do najwyższego od lutego 2011 r. poziomu 101,4 pkt, w porównaniu z 99,8 pkt w marcu. To była już jego czwarta zwyżka z rzędu.

Tym razem szła ona w parze z poprawą nastrojów w strefie euro, gdzie ESI po trzech miesiącach spadków odnotował wzrost do 103,9 pkt, w porównaniu z 103 pkt w marcu.

Obliczane przez KE dla wszystkich państw UE wskaźniki ESI bazują na ankietach wśród przedsiębiorców i konsumentów. Wyrażają ich ocenę bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz oczekiwania na najbliższy rok.

Z danych KE wynika, że w kwietniu szczególnie wyraźnie poprawiły się nastroje polskich konsumentów. Ich wskaźnik znajduje się już najwyżej od sierpnia 2008 r., czyli okresu poprzedzającego eskalację globalnego kryzysu finansowego.

– To nie dziwi, bo koniunktura na rynku pracy jest najlepsza od lat, zatrudnienie i płace rosną, a na to jeszcze nakłada się program Rodzina 500+ uruchomiony w kwietniu – powiedział „Rzeczpospolitej" Piotr Bielski, ekonomista z BZ WBK. William Jackson, ekonomista ds. gospodarek wschodzących w firmie analitycznej Capital Economics, zwraca uwagę, że w ślad za poprawą nastrojów konsumentów rośnie też optymizm wśród przedsiębiorstw z branży usługowej.

– Tym, co może niepokoić, jest natomiast pogorszenie nastrojów w przemyśle – zauważył Piotr Bielski. – Spodziewaliśmy się, że poprawa koniunktury w strefie euro będzie przekładała się na zamówienia w polskim przemyśle, tymczasem tego nie widać ani w ESI, ani w danych ankietowych GUS.

Te ostatnie potwierdzają, że w kwietniu poprawiły się nastroje w sektorze usługowym oraz w handlu, ale w przemyśle przetwórczym pozostały praktycznie niezmienione.

Poprawy nastrojów w polskim biznesie nie potwierdza też indeks optymizmu przedsiębiorców obliczany przez Pracodawców RP.

Wskaźnik oceny bieżącej sytuacji po raz pierwszy od jesieni 2014 r. spadł w kwietniu poniżej 100 pkt (do 99,5 pkt ze 100,6 pkt w marcu), co oznacza, że więcej przedsiębiorstw doświadczyło pogorszenia kondycji niż jej poprawy. Wskaźnik prognoz na najbliższe pół roku obniżył się do 92,8 pkt z 93,2 pkt w marcu.

Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) polskich konsumentów i przedsiębiorców w kwietniu wzrósł do najwyższego od lutego 2011 r. poziomu 101,4 pkt, w porównaniu z 99,8 pkt w marcu. To była już jego czwarta zwyżka z rzędu.

Tym razem szła ona w parze z poprawą nastrojów w strefie euro, gdzie ESI po trzech miesiącach spadków odnotował wzrost do 103,9 pkt, w porównaniu z 103 pkt w marcu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Dane gospodarcze
GUS podał dane o inflacji w marcu. Niższa niż się spodziewano
Dane gospodarcze
Polacy w lepszych nastrojach konsumenckich. Ale plany zakupowe skromne
Dane gospodarcze
Członkini RPP Iwona Duda: Nie widzę szans na obniżki stóp procentowych w tym roku
Dane gospodarcze
Popyt konsumpcyjny w górę, inflacja w dół
Dane gospodarcze
Ludwik Kotecki z RPP: Inflacja może wzrosnąć już w kwietniu-czerwcu