Obliczany przez KE wskaźnik optymizmu (ESI) polskich konsumentów i przedsiębiorców w kwietniu wzrósł do najwyższego od lutego 2011 r. poziomu 101,4 pkt, w porównaniu z 99,8 pkt w marcu. To była już jego czwarta zwyżka z rzędu.
Tym razem szła ona w parze z poprawą nastrojów w strefie euro, gdzie ESI po trzech miesiącach spadków odnotował wzrost do 103,9 pkt, w porównaniu z 103 pkt w marcu.
Obliczane przez KE dla wszystkich państw UE wskaźniki ESI bazują na ankietach wśród przedsiębiorców i konsumentów. Wyrażają ich ocenę bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz oczekiwania na najbliższy rok.
Z danych KE wynika, że w kwietniu szczególnie wyraźnie poprawiły się nastroje polskich konsumentów. Ich wskaźnik znajduje się już najwyżej od sierpnia 2008 r., czyli okresu poprzedzającego eskalację globalnego kryzysu finansowego.
– To nie dziwi, bo koniunktura na rynku pracy jest najlepsza od lat, zatrudnienie i płace rosną, a na to jeszcze nakłada się program Rodzina 500+ uruchomiony w kwietniu – powiedział „Rzeczpospolitej" Piotr Bielski, ekonomista z BZ WBK. William Jackson, ekonomista ds. gospodarek wschodzących w firmie analitycznej Capital Economics, zwraca uwagę, że w ślad za poprawą nastrojów konsumentów rośnie też optymizm wśród przedsiębiorstw z branży usługowej.