fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Telekomunikacja

Wzros造 rachunki za telefon i internet. Skok zaleg這ści

Adobe Stock
Pogorszenie warunk闚 finansowych wp造n窸o na wi瘯sze ni zwykle opnienia w sp豉caniu wy窺zych w czasie pandemii rachunk闚 za telefon i internet.

Lockdown spowodowany pandemi Covid-19 oraz co jest z tym zwi頊ane konieczno pracy zdalnej, zmusi造 wszystkich do komunikowania si przez telefon i do wirtualnych spotka. Po wybuchu koronakryzysu przesz這 po這wa Polak闚 (56,5 proc.) przyzna豉, 瞠 si璕a po telefon zdecydowanie czciej oraz wi璚ej czasu sp璠za w sieci (54,3 proc.). Co by這 do przewidzenia, w efekcie wzros造 rachunki za te media, a jak pokazuj badania, te akurat nigdy nie by造 priorytetem, jeli chodzi o kolejno uregulowania r騜nych rodzaj闚 op豉t.

Koronawirus jeszcze pogorszy豉 t kwesti. Jak pokazuj dane przedstawione w raporcie Intrum, a 62 proc. polskich konsument闚 uwa瘸, 瞠 ich dobrobyt finansowy pogorszy si w wyniku pandemii, co w praktyce oznacza, 瞠 niekt鏎zy z powodu zmniejszonych dochod闚 musz podejmowa decyzj, kt鏎e rachunki op豉c najpierw. Z kolei jak wynika z analiz BIG, opnianie jakichkolwiek p豉tnoci w trakcie pandemii zadeklarowa豉 blisko 1/3 badanych. Najwi璚ej z nich (16 proc.) dotyczy這 prze這瞠nia na pniej zap豉ty za telefon i Internet.

Takie postepowanie mo瞠 wydawa si nieszkodliwe, bo przecie w tym przypadku m闚imy o stosunkowo ma造ch sumach. Warto jednak wiedzie, 瞠 nawet takie pozornie niewielkie zobowi頊ania, z kt鏎ymi zalegamy, wp造waj na finanse osobiste. W konsekwencji mog by pocz靖kiem powa積iejszych problem闚 finansowych spirali d逝g闚 t逝maczy Agnieszka Jarmo這wicz, ekspert Intrum. I rzeczywicie zaleg這ci Polak闚 tylko z tytu逝 rachunk闚 za telefon i internet przekraczaj ju 1,3 mld z.

Polacy ch皻nie korzystaj z telefonu i Internetu, jednak zdecydowanie mniej entuzjastycznie podchodz do op豉cania rachunk闚 za te media. W ci鉚u II kwarta逝 tego roku warto nieop豉conych faktur zwi瘯szy豉 si o 138,5 mln z, a liczba d逝積ik闚 wzros豉 o prawie 33 tys., do niemal 367 tys. os鏏. rednia zaleg這 w tym przypadku dochodzi ju do 3,6 tys. na osob.

Te dane nie s zaskakuj鉍e, poniewa jak pokazuje wspomniany specjalny, covidowy raport Intrum ECPR 2020, a 71 proc. badanych potwierdzi這, 瞠 z powodu pandemii dochody ich gospodarstwa domowego zmniejszy造 si. To powoduje, 瞠 konsumenci staj przed wyborem, kt鏎e zobowi頊ania op豉ci jako pierwsze, a kt鏎e b璠 musia造 poczeka. Problemy finansowe konsument闚 wp造waj negatywnie na terminowe op豉canie rachunk闚. 35 proc. przyzna這, 瞠 po zrobieniu wszystkich op豉t, rzadko ma wystarczaj鉍o du穎 pieni璠zy, by wystarczy這 do ko鎍a miesi鉍a.

Zaleganie z rachunkami za telefon i Internet to problem, kt鏎y dotyczy g堯wnie m這dszych generacji naszego spo貫cze雟twa, os鏏 w grupach wiekowych 18-29 i 30-39 lat. W nich co czwarty konsument odpowiedzia, 瞠 nie p豉ci na czas za telefon i internet w zwi頊ku z obawami o utrat p造nnoci finansowej, kt鏎ych przysporzy豉 pandemia. Jednoczenie to r闚nie ta sama grupa wiekowa, kt鏎a z telefonu i internetu korzysta najczciej, dlatego to m這dzi nakr璚aj negatywne statystyki. Na przeciwleg造m ko鎍u skali znalaz造 si osoby po 65. roku 篡cia, kt鏎e w tym przypadku s najbardziej rzetelnymi p豉tnikami jedynie 7 proc. konsument闚 w tej grupie wiekowej przyzna這 si do opniania rachunku za telefon. Nie mo積a nie zauwa篡, 瞠 wynika to w du瞠j mierze z faktu, i takie osoby s przywi頊ane do nieco bardziej tradycyjnych form kontaktu lub nie maj dost瘼u do nowoczesnych technologii, nie korzystaj z Internetu.

Je瞠li chodzi o unikanie zap豉ty rachunk闚 za telefon i Internet, przoduj mieszka鎍y du篡ch miast. Najwi璚ej jest ich w stolicy ponad 14,6 tys. os鏏 wpisanych jest do rejestru d逝積ik闚 za brak uregulowanej p豉tnoci na rzecz telekom闚. Warszawski d逝g jest prawie dwukrotnie wy窺zy ni konsument闚 pochodz鉍ych z υdzi, drugiego miasta pod wzgl璠em zaleg這ci telekomunikacyjnych.

r鏚這: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wywietlimy artyku za 15 sekund.
REKLAMA