fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Technologie

Szklaneczka whisky od sztucznej inteligencji

Microsoft
Szwedzka destylarnia Mackmyra skorzystała z pomocy Microsoftu oraz fińskiej firmy technologicznej Fourkind, by skomponować „whisky idealną”. Zapędzono do pracy sztuczną inteligencję.

Pracownicy Mackmyry dostarczyli SI swoje dane sprzedażowe, najlepsze przepisy 20-letniej destylarni oraz podali preferencje konsumentów whisky. Chmura Azure Microsoftu natomiast zajęła się przerobieniem tych danych na idealny przepis na whisky. Idealny w tym przypadku oznacza, że mający szanse spodobać się największej liczbie amatorów tego trunku.

Zazwyczaj proces mieszania whisky trwa dość długo i jest pracochłonny. Do tego dochodzą badania marketingowe i kilkuletni okres leżakowania trunku w specjalnych dębowych beczkach. Mackmyra postanowiła skrócić proces tworzenia receptury idealnej, który może trwać latami. Dane dostarczone Azure pozwolą na stworzenie aż 70 mln przepisów.

Ten jeden jedyny, najlepszy z najlepszych przepisów SI daje whisky smak, który określono jako „toffi i wanilia z delikatnymi nutami dębu, smakiem cytrusów, jabłka i gruszki, a także anyżu, imbiru i białego pieprzu oraz subtelny posmak tytoniu z niewielką nutą dymną i lekko słonawy”.

Jednak według ekspertów destylarni Mackmyra SI nie wyeliminuje zawodu master blender, który tradycyjnie zajmuje się opracowywaniem recept. Wciąż będą potrzebne „ludzkie zmysły” do przetestowania receptur wygenerowanych przez SI. I to człowiek ostatecznie zdecyduje, która whisky trafi do seryjnej produkcji, ale dzięki technologii jego praca ma zostać znacznie ułatwiona.

Master Blender Mackmyry Angela D’Orazio uważa, że to wielkie osiągnięcie, móc powiedzieć, że jest się „mentorem pierwszej whisky na świecie stworzonej przez SI”. Sztuczna inteligencja to część naszego cyfrowego rozwoju. To naprawdę ekscytujące, że jest dopełnieniem rzemiosła produkcji wysokiej jakości whisky – podkreśla D’Orazio.

Microsoft i destylarnia Mackmyra – potwierdzili, że tak skomponowane whisky będzie dostępne w sklepach już od jesieni 2019 roku. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować. Za to spróbować można było, jak smakuje, na konferencji „The Next Web 2019” w Amsterdamie na początku maja tego roku.

Według prezesa Fourkind tworzenie przez SI nowych smaków whisky to dopiero początek. Kolejne mogą być słodycze, perfumy, napoje, a może nawet buty sportowe. Amerykański koncern McCormick z pomocą IBM opracował algorytm, który komponuje nowe mieszanki przypraw. Wszystko jest więc możliwe.

Szwedzka firma Mackmyra Whisky powstała w 1999 roku. Założyło ją ośmiu przyjaciół, którzy postanowili stworzyć własny smak whisky. Destylarnia odniosła sukces komercyjny i zdobyła kilka nagród branżowych.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA