CYFROWA IT

Polak staje się coraz bardziej cyfrowy

Ledwie w dwa lata dokonał się ogromny postęp, jeśli chodzi o korzystanie przez nas z nowych technologii, zwłaszcza w komunikacji. Dla gospodarki to duża szansa, a dla firm wyzwanie.

Przyzwyczailiśmy się, że przy porównywaniu Polski w zakresie wykorzystania nowych technologii zazwyczaj osiągamy wynik znacznie poniżej średniej europejskiej czy globalnej.

Polsce wciąż daleko do takich krajów jak Korea Południowa czy Islandia, gdzie z internetu korzysta cała populacja, ale zmiany i tak postępują. Osoby podłączone do sieci, których jest już niemal 30 mln, wytyczają nowe trendy, co pokazuje raport McKinsey, do jakiego dotarła „Rzeczpospolita”.

Żyjemy online

Cyfrowy Polak w tym roku do sieci podłączony jest na różnych urządzeniach już średnio 11 godzin na dobę, czyli pięć więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2016 r. 94 proc. korzysta już ze smartfonów, minimalnie mniej z komputerów, a 93 proc. łączy się z siecią przez wi-fi. W przypadku tego ostatniego wyniku to o 6 pkt proc. więcej niż w 2016 r. Właśnie dlatego już 78 proc. komunikacja odbywa się online, z dominującą rolą mediów społecznościowych.

W sumie już 44 proc. cyfrowych Polaków ocenia, że internet jest ważną częścią ich życia, czyli o 9 pkt więcej niż w 2016 r. Co ciekawe, jako źródło informacji obok mediów online aż 31 proc. podaje gazety codzienne – to aż 13 pkt więcej niż dwa lata temu.

– Coraz większa popularność internetu wśród konsumentów zwiększa potencjał rozwoju przedsiębiorstw, jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii cyfrowych – mówi Wojtek Bogdan, lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey i współautor raportu.

– Przede wszystkim chodzi o elastyczne reagowanie na zmiany preferencji konsumentów poprzez ciągłą poprawę innowacyjności i atrakcyjności oferowanych dóbr oraz usług – dodaje.

I te zmiany widać, ponieważ firmy błyskawicznie muszą się do nich dostosowywać. Takie zmiany oczywiście cieszą firmy internetowe, ponieważ to dla nich szersza baza odbiorców, którzy dodatkowo intensywniej korzystają z treści online. Np. 17 proc. korzysta z płatnych serwisów VoD, dwa lata temu tylko 8 proc.

– Choć w tegorocznym zestawieniu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska wciąż zajmuje odległą 24. pozycję w grupie 28 państw członkowskich UE, można stwierdzić, że Polacy zaadaptowali się do cyfrowego świata i doceniają korzyści, jakie niesie. Tylko z Facebooka każdego miesiąca korzysta w Polsce już 16 mln osób – mówi Robert Bednarski, szef Facebooka na region.

– Zalety narzędzi cyfrowych szczególnie doceniają przedsiębiorcy – 80 proc. polskich małych i średnich firm obecnych na Facebooku twierdzi, że platforma pomaga im przyciągać klientów. To dla nich również świetny sposób na pozyskiwanie zagranicznych klientów – z polskimi firmami na Facebooku są połączone 64 miliony osób z całego świata – dodaje.

Potwierdza to inny cyfrowy gigant. – Z naszego badania Consumer Barometer 2017 wynika, że już 82 proc. Polaków posiada dostęp do internetu, wobec 74 proc. w 2015 r. 67 proc. korzysta z niego codziennie, wobec 55 proc. w 2015 r. Badani posiadają średnio aż trzy urządzenia, z których łączą się z siecią – wyjaśnia Elżbieta Różalska z biura komunikacji Google Polska.

Firma podaje również, że z badania Ipsos przeprowadzonego na jej zlecenie w tym roku wynika, iż polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym, a to, czy dokonają zakupu w sieci, czy w sklepie stacjonarnym, zależy w dużej mierze od tego, jakim produktem się interesują.

– Konsumenci coraz bardziej stawiają na wygodę i doceniają, że technologia pomaga im w codziennym życiu. Jednym z przykładów może być w ciągu ostatnich dwóch lat wzrost o 121 proc. wyszukiwań mobilnych dla frazy „obok mnie”/„otwarte teraz” – dodaje Elżbieta Różalska.

W innych sektorach zmiany też są widoczne, często wymuszone wprost przez konsumentów.

Nowe strategie

– Przestaliśmy podchodzić z dystansem do technologii cyfrowych. W branży tak „wrażliwej” i opartej na zaufaniu jak finanse przeżywamy prawdziwy wysyp firm działających wyłącznie w modelu online. Szlak przetarły kilka lat temu firmy pożyczkowe. Obecnie Polacy sięgają po bardziej zaawansowane, oparte na długofalowej relacji produkty finansowe – mówi Michał Pawlik, prezes SMEO, firmy oferującej faktoring online. – Mikrofirmy nie chcą wizyt w placówkach bankowych i angażować się w skomplikowany proces ubiegania się o gotówkę. Od instytucji oczekują natychmiastowego dostępu do finansowania, bez wychodzenia z domu i bez papierologii – dodaje i podkreśla, że online nie oznacza, iż człowiek przestaje być potrzebny. – Bardzo istotną rolę w procesie obsługi klienta odgrywa zespół konsultantów dostępny pod telefonem, na czacie i e-mailowo. Bez takiego wsparcia wielu użytkowników czułoby się niepewnie tylko z aplikacją – mówi.

– Uproszczenie procedur, możliwość załatwiania wszystkich spraw za pomocą urządzeń mobilnych, automatyzacja systemów obsługi klienta to już coś więcej niż miły dodatek do usług. Polskie firmy są tego świadome – nie bez powodu właśnie teraz wiele inwestuje w wyspecjalizowanych pracowników IT, m.in. organizując kursy umożliwiające pracownikom podniesienie kompetencji cyfrowych – mówi Romek Lubczyński ze szkoły IT Coders Lab.

– Prócz wyzwań stricte biznesowych nie można zapomnieć o odpowiedzialności społecznej. Wielu badaczy, w tym Tristan Harris, były konsultant Google’a ds. etycznego designu, od lat stara się uświadamiać, jak negatywny wpływ na nasze zdrowie mentalne mają smartfony, media społecznościowe i oprogramowanie – dodaje.

Cyfrowi , tacy jak Apple, Google i Facebook, także już oficjalnie przyznali, że problem rzeczywiście istnieje, i zamierzają mu przeciwdziałać. Sami oferują już narzędzia np. dokładnie monitorujące czas spędzony przed ekranem, aby uświadomić użytkownikom, jak dużo czasu potrafią spędzać w sieci.

OPINIA
Marzena Rudnicka
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej

Zmiany zachowań Polaków w internecie doskonale widać po seniorach, którzy systematycznie młodnieją. W miarę przechodzenia na emeryturę kolejnych roczników, które już w życiu zawodowym z internetu dużo korzystały, ta grupa będzie się zmieniać coraz szybciej. Już widać, że częściej niż przeciętnie robią zakupy
w internecie czy korzystają z bankowości elektronicznej. Jest to dla nich po prostu wygodne, ich celem w świecie online nie jest rozrywka, szukają ułatwień życia czy źródeł informacji. Są pragmatyczni, sięgają po użyteczne narzędzia, jak poczta elektroniczna czy komunikatory, ale też porównywarki cenowe.

Źródło: cyfrowa.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL