fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA IT

Spółki IT i producenci gier zarabiają coraz więcej. Kto się podzieli?

Cyberpunk 2077
Indeksy WIG-informatyka i WIG.Games radzą sobie lepiej niż WIG. Notowania spółek technologicznych idą w górę, a tegoroczną stopę zwrotu z ich akcji dodatkowo podbić mogą dywidendy.

W ostatnich latach zyskiem dzieliło się średnio niemal 61 proc. wszystkich firm zgrupowanych w indeksie WIG-informatyka – wynika z raportu KPMG. W tym roku płatników też nie zabraknie. Dywidendowym pewniakiem w sektorze IT niezmiennie jest rzeszowska grupa Asseco. Zyskiem dzieli się zarówno spółka matka, jak i jej firmy zależne. W zeszłym roku ta pierwsza wypłaciła rekordowe 3,07 zł na akcję, czyli w sumie 255 mln zł, co implikowało wysoką stopę dywidendy rzędu 5–6 proc.

Zapytaliśmy analityków, jaką wartość dywidendy zakładają w swoich szacunkach dla Asseco Poland na 2020 r. Są zgodni co do tego, że będzie ona porównywalna z zeszłoroczną, a może nawet nieco wyższa.

Zyskiem zapewne podzieli się też krakowski Comarch, który w ostatnich latach wypłacał 1,5 zł na akcję. – Zarząd wyda rekomendację dotyczącą dywidendy po publikacji raportu rocznego – poinformował nas Marek Wiśniewski, rzecznik Comarchu.

Dywidendę płacą również spółki z krótszym stażem giełdowym niż Asseco czy Comarch, takie jak R22 czy wrocławski LiveChat. Mimo że dwie ostatnie są na etapie dynamicznego rozwoju, ich biznes jest już rentowny, a przepływy pieniężne dodatnie, co umożliwia wypłatę solidnej premii z zysku.

Gdybyśmy rozszerzyli definicję branży IT na producentów gier komputerowych, wówczas grupa płatników wzrosłaby m.in. o PlayWaya i Ten Square Games. Jest niemal pewne, że te dwie spółki podzielą się w tym roku zyskiem. Niewiadomą jest natomiast CD Projekt.

Są analitycy, którzy zakładają w swoich modelach wypłatę dywidendy przez CD Projekt, ale według innych przełożenie premiery „Cyberpunka” może wpłynąć na rezygnację z tegorocznej wypłaty. Co nie zmienia faktu, że dywidenda jest raczej tylko kwestią czasu, bo po premierze „Cyberpunka” zyski osiągane przez giełdową spółkę urosną do rekordowego poziomu. W pierwszym roku premiery powinny znacząco przekroczyć miliard złotych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w branży gier komputerowych dywidenda jest raczej wyjątkiem niż normą. Większość studiów podkreśla, że na razie ich priorytetem jest rozwój biznesu i to na niego przeznaczają wypracowywane zyski.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA